آرشیو چهارشنبه ۱۰ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۳۷
صفحه آخر
۲۰
یادداشت

شاخص های مسجد تراز اسلامی

احد آزادی خواه ( عضو کمیسیون فرهنگی)

اجرا شدن طرح افطار تا سحر در مساجد پیشنهاد مبارک و خوبی است چون به فرموده رهبر معظم انقلاب مساجد باید در تراز اسلامی تعریف شود. به این منظور مساجد باید به سمت اجرا کردن برنامه های مذهبی و فرهنگی حرکت کرده بخصوص در ماه مبارک رمضان که فاصله بین افطار تا سحر زمان کمی است و مدیریت آن کار دشواری نیست.در این ساعات مساجد می تواند برای خانواده ها علاوه بر دعا و مناجات، برنامه های تربیتی، آموزشی و... طراحی کند.

اگر طرح افطار تا سحر اجرایی شود، هم مساجد به تعریف و جایگاه خود نزدیک می شود و هم مردم می توانند از فضای معنوی مساجد بیشتر بهره مند شده و وقت آنها بخصوص جوانان به بطالت تلف نشود.

به نظرم متصدیان امر مثل سازمان تبلیغات اسلامی، سازمان اوقاف و امور خیره، سازمان بسیج، سازمان رسیدگی به امور مساجد، ستاد اقامه نماز، بنیاد مهدویت، بنیاد غدیر و... باید ستادی تشکیل دهند و برنامه های متنوعی را برای مساجد تدارک ببینند. همان طور که سینماها با اجرا کردن طرح افطار تا سحر باعث حرکتی فرهنگی در جامعه شده است، مساجد نیز باید به پایگاه فرهنگی و عبادی تبدیل شود.

برنامه هایی که برای طرح افطار تا سحر مساجد در نظر گرفته می شود، بهتر است ترکیبی و متنوع باشد که همه مخاطبان از هر گروه سنی و تحصیلی را پوشش دهد.برنامه هایی مانند نماز جماعت، دعا و نیایش، پرسش و پاسخ، اجرای نمایش های مناسب، سرودخوانی، مسابقات متنوع و... که اثرات مذهبی و فرهنگی آن مشهود باشد. البته نباید از عنصر جذابیت غافل شد چون مسلما برنامه های جذاب می تواند نوجوانان و جوانان را جذب مسجد کند.

ائمه جماعت به عنوان فرماندهان قرارگاه مساجد نیز باید همراهی و برنامه ها را مدیریت کنند تا از فضای مساجد به بهترین شکل ممکن در ماه رمضان استفاده شود. اکتفا کردن فقط به نماز و قرائت چند صفحه قرآن در روز در تراز مسجد اسلامی نیست و بهتر است مساجد به قطب فرهنگی تبدیل شود.