آرشیو شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۳۹
شهرستان ها
۷

ساخت نخستین سلول های خورشیدی پلیمری کشور در سبزوار

دانشیار دانشگاه حکیم سبزواری از ساخت نخستین سلول های خورشیدی پلیمری کشور در این دانشگاه خبر داد.

غلامعلی فرزی اظهار کرد: تاکنون در کشور در خصوص تولید این نوع از سلول های خورشیدی و فناوری طراحی و ساخت آن کار نشده بود.

وی افزود: پژوهشگران دانشگاه حکیم سبزواری پس از دو سال تحقیق و بررسی در خصوص سلول های خورشیدی موفق به ساخت آن از جنس پلیمر شدند.

دانشیار دانشگاه حکیم سبزواری با بیان اینکه سلول های خورشیدی پلیمری در مکان های محدود و غیرقابل انتقال جریان الکتریسیته مورد استفاده قرار می گیرد، افزود: بهترین شیوه تبدیل نور خورشید به انرژی قابل استفاده سلول های خورشیدی است که هیچ گونه آلودگی برای محیط زیست ندارد.

فرزی با اشاره به اینکه ساخت شیشه رسانا نخستین مرحله از ساخت این سلول های خورشیدی بود که پیشتر توسط محققان دانشگاه حکیم تولید شد، متذکر شد: این شیشه ها، لایه های اولیه ساخت این سلول های خورشیدی هستند که مهم ترین بخش آن محسوب می شود.

وی یادآور شد: در این پروژه تحقیقاتی دو دانشجوی دکتری و کارشناسی ارشد دانشکده فنی مهندسی دانشگاه حکیم سبزواری همکاری داشتند.

دانشیار دانشگاه حکیم سبزواری، راندمان این سلول خورشیدی پلیمری تولید شده را چهار درصد عنوان کرد و گفت: در حال حاضر، پژوهشگران ما به دنبال کاهش معایب سلول های خورشیدی با استفاده از روش های مختلف هستند. وی افزود: راندمان متوسط این سلول ها در دنیا بین 10 تا 10/5 درصد است.