آرشیو شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۳۹
اقتصادی
۴

عضو اتاق بازرگانی تهران: کالاهای اساسی در ماه های آینده گران تر می شود

عضو اتاق بازرگانی تهران گفت: تورم در ماه های آینده دو رقمی شده و کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم هم گران تر می شود.

یحیی آل اسحاق در گفت وگو با نسیم آنلاین درباره وضعیت تورم در ماه های آینده اظهار کرد: چنانچه نگاه جدیدی شکل نگیرد و دولت نتواند نرخ تک رقمی تورم را حفظ کند، تورم در ماه های آینده دو رقمی شده و کالاهای اساسی و مورد نیاز مردم هم گران تر می شود.

وی افزود: حجم نقدینگی 1200 هزار هزار میلیارد است که رشدش نسبت به گذشته رشد بالایی است، بنابراین انتظار می رود که نرخ تورم از تک رقمی بالاتر برود.

عضو اتاق بازرگانی تهران تصریح کرد: بر اساس شاخص های عمومی و محاسبات به نرخ تک رقمی تورم رسیده ایم اما واقعیتی که مردم لمس می کنند غیر از این است که آمار نشان می دهد. زیرا در عین حال که نرخ تورم تک رقمی است اما گوشت و مرغ و دیگر مواد غذایی و اجاره مسکن بین 15 تا 20 درصد رشد داشته است.

آل اسحاق ادامه داد: 75 درصد نیازهای طبقه متوسط به پایین جامعه را پنج گروه کالایی مواد غذایی، پوشاک، اجاره مسکن، آموزش و بهداشت تشکیل می دهند که در حال حاضر در عین تک رقمی بودن نرخ تورم تمامی این پنج گروه 15 تا 20 درصد رشد داشته اند.

وی عنوان کرد: در بخش مسکن یک رکود چهار ساله شکل گرفته است، همیشه رکود ایجاد شده در بخش مسکن پس از مدتی رونق را در پی داشته اما آن چه که اکنون شاهدش هستیم این است که رکود مستمر حوزه مسکن نتوانسته است ما را به سمت رونق ببرد.

عضو اتاق بازرگانی تهران با بیان اینکه برای بخش محرومین، میلیون ها واحد تحت عنوان مسکن مهر در حاشیه شهرها ساخته شد که ناقص ماند و به مصرف نهایی نرسید، گفت: مسکن برای قشر متوسط گران تر شده و این در حالی است که تقاضای مسکن از سوی این قشر بالاتر رفته است اما نه خریداران قدرتی برای خرید دارند و نه تولیدی در این حوزه شکل گرفته است.

آل اسحاق خاطرنشان کرد: سیاست مسکن به یک تغییر اصولی نیاز دارد تا پروژه های نیمه تمام به پایان برسد. در غیر این صورت بازار مسکن هیچگونه تغییری نخواهد داشت.