آرشیو شنبه ۱۳ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۳۹
اقتصادی
۴

کارشناس بازار سرمایه: رکود حاکم بر معاملات بورس ناشی از تداوم رکود اقتصادی است

یک کارشناس بازار سرمایه روشن نبودن سیاستهای اقتصادی دولت دوازدهم، تداوم رکود اقتصادی، برگزاری فصل مجامع و دستورالعمل جدید بانک مرکزی را 4 عامل افت حجم و ارزش معاملات بورس عنوان کرد.

رضا رحمتی در گفتگو با تسنیم با اشاره به برطرف شدن ابهامات مربوط به انتخابات در بازار سرمایه گفت: روشن شدن سیاستهای کلان اقتصادی مهمترین مطالبه فعالین بازار از دولت دوازدهم است که این موضوع به طور حتم اثرات خود را بر روی بازار سهام نیز به دنبال خواهد داشت.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص شرایط کنونی بورس نیز اذعان داشت: به صورت سنتی حجم و ارزش معاملات در ماه رمضان کاهش پیدا می کند با وجود این اما رکود حاکم بر معاملات بورس ناشی از تداوم رکود اقتصادی است.

وی همچنین با اشاره به در جریان بودن فصل مجامع گفت: مواردی همچون ریسک بسته شدن نماد معاملاتی شرکتها و نیز تصمیماتی که در این مجامع گرفته می شود نیز یکی دیگر از دلایل افت حجم و ارزش معاملات در بازار هستند.

این کارشناس بازار سرمایه در خصوص تاثیر دستورالعمل جدید بانک مرکزی بر معاملات بورس اظهار داشت: این موضوع می تواند بر میزان منابع مالی بازار سرمایه تاثیرگذار باشد چرا که بخش زیادی از منابع مالی بازار سرمایه از مسیر بازار پول تامین می شود؛ چرا که در این دستورالعمل آمده حداکثر سرمایه گذاری بانک ها و موسسات مالی در اوراق بهادار 20 درصد سرمایه آنها باشد.

وی با بیان این که این دستورالعمل فعالیت صندوق ها را در بورس محدود نمی کند افزود: این تصمیم بانک مرکزی بر روی تخصیص منابع بانک ها در نهادهای مالی بازار سرمایه تاثیر گذار است و از این جهت می تواند بر بورس اثرگذار باشد.گفتنی است از نیمه دوم سال 92شاخص بورس روند نزولی خود را آغاز کرد و تاکنون نیز علیرغم نوسانات جزیی همچنان گرفتار سقوط و نزول است برهمین اساس نیز بسیاری از سهامداران طی چهار سال دولت روحانی با زیان های سنگینی مواجه شده و عطای ماندن در بورس را به لقایش بخشیده اند. این درحالی است که حسن روحانی چهارسال پیش مردم را به حضور در بورس دعوت کرده بود.