آرشیو چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۴۱
صفحه آخر
۱۲

روابط ترکیه و آلمان شکراب شد/برلین نظامیان خود را از اینجرلیک خارج می کند

در پی افزایش تنش ها میان برلین و آنکارا بر سر مسائل مختلف، نظامیان آلمانی امروز پایگاه «اینجرلیک» در ترکیه را به مقصد اردن ترک می کنند.

سرویس خارجی- بالاخره خروج نیروهای آلمانی از پایگاه اینجرلیک و خاک ترکیه از امروز آغاز می شود. این نظامیان که تعداد آنها گزارش نشده، قرار است در پایگاه «الازرق» اردن مستقر شوند.

دولت آنکارا و حزب حاکم ترکیه هر چند طی سال های گذشته بر سر آوارگان، کردها و قضیه پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا، از دولت های موثر در این اتحادیه دلخور بوده است، ولی از 25 تیر سال گذشته، یعنی زمانی که کودتای نافرجام در ترکیه، مناسبات میان ترکیه و اروپا تیره تر شده آنکارا، اروپا و آمریکا را به طور غیرمستقیم در کودتا دخیل می داند و اروپایی ها از جمله آلمان نیز سرکوب های پس از کودتا در ترکیه را تقبیح می کند.

اما، «رجب طیب اردوغان» رئیس جمهور ترکیه زمانی به طور جدی مقابل اروپایی ها قرار گرفت که در ماجرای همه پرسی قانون اساسی (27 فروردین گذشته) دولت های اروپایی، از جمله آلمان، هلند و اتریش به مقامات ترکیه جهت سخنرانی و تبلیغات، اجازه ورود به خاک خود را ندادند. این اقدام اروپایی ها، اردوغان را به شدت عصبانی کرد و دولت وی دست به مقابله به مثل زد. بدین ترتیب که اخیرا یک هیئت پارلمانی آلمان قصد داشت با هدف بازدید از نظامیان آلمانی، وارد ترکیه شود و به پایگاه اینجرلیک برود اما، دولت آنکارا اجازه این کار را نداد و اعلام کرد، برخی از نمایندگان آلمانی با «پ.ک.ک» ارتباط دارند. علاوه بر آن، «بینالی ایلدریم» نخست وزیر ترکیه دوشنبه گذشته، ملاقات از قبل برنامه ریزی شده خود را با «زیگمار گابریل» وزیر خارجه آلمان، لغو کرد.

همه این مسائل باعث شده که آلمان نیروهایش را از اینجرلیک خارج کند، البته پس از اینکه مذاکرات بین دو کشور در این باره به در بسته خورد.

ماموریت ظاهری این نیروها، مبارزه با داعش بوده است. اما داعش سرپوشی برای نفوذ ناتو و غرب، در غرب آسیاست. به همین خاطر، هدف واقعی و اولیه نیروهای آلمانی و غربی در کشورهای همسایه سوریه، براندازی دولت قانونی «بشار اسد» است.

به هر حال، برخی کارشناسان هم می گویند، اختلافات میان ترکیه و اروپا، ریشه ای نیست و دوام چندانی ندارد، ولی به ائتلاف آمریکایی علیه مقاومت در منطقه، قطعا ضربه وارد می کند.