آرشیو چهارشنبه ۱۷ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۴۱
اقتصادی
۴

مدیر عامل شرکت آب منطقه ای تهران اعلام کرد: برداشت بیش از سهمیه آب ازچاه های مجاز تهران

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران گفت: 90 درصد برداشت آب در استان تهران مربوط به چاه های مجاز است که بیش از سهمیه و پروانه بهره برداری برداشت می کنند.

محمدرضا بختیاری در گفت وگو با خبرگزاری فارس با اشاره به اینکه در استان تهران 33 هزار حلقه چاه غیر مجاز داریم، اظهار کرد: برداشت آب از سفره های زمینی در استان تهران به طور کلی 2/5 میلیارد متر مکعب است که این برداشت آب توسط چاه های غیرمجاز حدود 250 میلیون متر مکعب است.

وی افزود: 90 درصد برداشت آب از سفره های زیرزمینی مربوط به چاه های مجاز است که بیشتر از سهمیه و پروانه بهره برداری برداشت می کنند.مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در پاسخ به این سوال که امسال چه تعداد از چاه های غیرمجاز مسدود خواهد شد، گفت: بستن چاه های غیرمجاز در استان تهران آغاز شده است اما تلاش ما این است که برای چاه های مجاز کنتور گذاشته و پروانه بهره برداری آنها را نیز اصلاح کنیم تا مقدار برداشت شان از سفره های زیرزمینی کمتر شود.

بختیاری ادامه داد: در سال جاری قصد ما این است که دو هزار حلقه چاه مجاز را کنتورگذاری کنیم تا بر میزان برداشت آب از سفره های زیرزمینی کنترل بیشتری صورت گیرد.

وی در پاسخ به این سوال که اگر چاه های مجاز را کنتورگذاری و چاه های غیرمجاز را مسدود کنیم چه میزان آب صرفه جویی خواهد شد، تاکید کرد: استان تهران 150 میلیون متر مکعب بیلان منفی آب دارد بنابراین اگر این اقدامات به خوبی انجام شود می توان در پنج سال آینده این بیلان منفی را به صفر رساند.

مدیرعامل شرکت آب منطقه ای تهران در خصوص آخرین وضعیت سدهای پنج گانه تهران نیز گفت: در حال حاضر میزان آب ذخیره شده در پشت سدهای تهران یک میلیارد و 120 میلیون متر مکعب است که نسبت به پارسال 60 میلیون متر مکعب بیشتر شده است. حجم تمام سدهای تهران به غیر از سد لار پر است.