آرشیو پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۴۲
صفحه آخر
۱۲

مورالس: آنچه در ونزوئلا در جریان است/کودتای آمریکا برای تسلط بر چاه های نفت است

رئیس جمهور بولیوی با اشاره به ادامه ناآرامی های خشونت بار در این کشور گفت، آمریکا با استفاده از شورشیان در حال اجرای کودتا برای تسلط برچاه های نفت کشورش است.

«اوو مورالس» روز سه شنبه و در مصاحبه با خبرگزاری آلمان گفت، آنچه در ونزوئلا در حال رخ دادن است کودتا است.» رئیس جمهور بولیوی واشنگتن را به حمایت از مخالفان در ونزوئلا با هدف به دست گرفتن کنترل ذخایر نفتی این کشور متهم کرد. وی افزود: «دولت کاراکاس می خواهد انتخاب فرمانداران ایالتی و برگزاری یک کنوانسیون مربوط به قانون اساسی را تضمین کند، اما راست گراها فقط خواهان استعفای نیکلاس مادورو رئیس جمهور ونزوئلا هستند.»

مورالس این را هم گفت که «آمریکا و سازمان کشورهای آمریکایی برای رسیدن به این موضوع مداخله می کنند. مداخله واشنگتن و «لوئیس آلماگرو» دبیر کل سازمان کشورهای آمریکایی در امور داخلی ونزوئلا مغایر با اصول دموکراتیک است... مادورو رئیس جمهور ونزوئلاست که توسط اکثریت مردم این کشور انتخاب شده است. باید از آرای مردمی که به مادورو رای داده اند دفاع کرد.»

سخنان مورالس در حالی مطرح می شود که ونزئلا از آغاز ماه آوریل (فروردین) صحنه اعتراض های خشونت آمیز مخالفان غربگرا علیه دولت این کشور بوده است. ونزوئلا هم اکنون با بدترین بحران اقتصادی در تاریخ این کشور، کمبود شدید مواد غذایی و دارو و تورم سه رقمی روبه روست.

از سوی دیگر نماینده دولت ونزوئلا در سازمان ملل به شدت نسبت به موضع نماینده آمریکا از دولتش واکنش نشان داد. «جرج والرو»، نماینده ونزوئلا در سازمان ملل طی اظهاراتی در پاسخ به انتقادات «نیکی هیلی»، نماینده آمریکا در این سازمان با استفاده از فرصت قانونی خود سخنان وی را «مداخله ای رقت انگیز از سوی نماینده «امپراتوری آمریکای شمالی» توصیف کرد. والرو در این باره گفت: «دولت آمریکا این برتری اخلاقی را ندارد که به خودش در حوزه حقوق بشر این حق را بدهد که همه جهان را قضاوت کند.»

وی تاکید کرد: «واشنگتن باید از جهان به دلیل ظلم هایی که در طول تاریخ انجام داده عذرخواهی کند.» والرو همچنین گفت، «آمریکا کشوری است که افراد در زندان های غیرقانونی آن به بدترین شکل ها شکنجه می شوند.»