آرشیو پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۴۲
صفحه آخر
۱۲

مشاور اسبق پادشاه عربستان: رژیم سعودی به هیچ وجه مشروعیت ندارد

مشاور پادشاه پیشین عربستان با بیان اینکه رژیم آل سعود به هیچ وجه مشروعیت ندارد اعلام کرد که این رژیم به دنبال کودتا در قطر است.

«حسین عسکری» مشاور وزیر دارایی(1978 میلادی) و پادشاه عربستان(ملک عبدالله) در مصاحبه با خبرگزاری مهر در مورد قطع روابط عربستان با قطر اعلام کرد: «عصبانیت عربستان از الجزیره به این خاطر است که آزادانه حکام منطقه خلیج فارس را به نقد می کشد. همان طور که می دانید، آزادی مطبوعاتی در عربستان صفر است و آل سعود در چنین وضعیتی نسبت به الجزیره معترض هستند. آنها به قطر به چشم کشور کوچکی می نگرند که زیاده سخن می گوید و پایش را از گلیم خود درازتر می کند. در یک کلام، آنها از قطر می خواهند تا مانند یک طفل کوچک از سعودی پیروی کند.»وی تاکید کرد: «ترامپ اعتماد به نفس سعودی ها را بالا برده است. آنها معتقدند ترامپ را خریده اند. از این نظر آنها باهوش به نظر می رسند. آنها موفق شدند حمایت ترامپ را بخرند و خوب می دانند که چگونه از آن استفاده کنند. ترس من از این است که سعودی ها دست به مهندسی یک کودتا در قطر بزنند. اگر آنها بتوانند بر قطر فائق بیایند از شر یک کشور مزاحم خلاص شده و تمامی مشکلات مالی خود را هم حل خواهند کرد، این یعنی همان چیزی که صدام حسین از حمله به کویت در سر داشت. این آن چیزی است که موجب ترس من شده است. ترامپ هم کاری نخواهد کرد و توازن در منطقه خلیج فارس از بین خواهد رفت. ایران باید مواظب این مسائل باشد.» این کارشناس سیاسی همچنین بیان داشت که «آل سعود به هیچ وجه مشروعیت ندارد، آنها همواره برای توجیه مشروعیت خود متوسل به مکه، مدینه و اسلام می شوند.

همزمان، آنها مذهب را به عنوان خطرناکترین عنصر علیه قدرت مطلقه خود می بینند. اگر آنها دچار چالش مذهبی شوند، کاملا بی آبرو خواهند شد. لذا آنها نیازمند خاموش شدن اخوان المسلمین (و هر جنبش مذهبی دیگری) هستند، چرا که معتقدند آنها می توانند چالش و خطری جدی علیه حکومت سعودی ها باشند.»