آرشیو پنجشنبه ۱۸ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۴۲
صفحه آخر
۱۲

در میان اعتراض های داخلی و خارجی، کره جنوبی استقرار سامانه موشکی آمریکا را در این کشور متوقف کرد

در میان اعتراض های داخلی و خارجی به استقرار سامانه - موشکی تاد در خاک کره جنوبی، خبر رسیده. سئول روند استقرار این سامانه موشکی آمریکایی در کشورش را متوقف کرده است.

روند استقرار سامانه آمریکایی تاد در کره جنوبی که قرار بود به بهانه دفاع از سئول در برابر حملات موشکی پیونگ یانگ انجام شود، به تاخیر افتاد. سئول بدون اشاره به مخالفت های گسترده ای که با این اقدام صورت گرفته می گوید، بنا به دلایل زیست محیطی آنرا متوقف کرده است.

سئول گفته انتظار می رود که این تحقیق (ارزیابی زیست محیطی) بیش از یک سال طول بکشد و تا آن موقع روند انتقال سامانه که بخش هایی از آن در خاک کره مستقر شده است، به تعویق می افتد!

چندی پیش نخستین بخش های این سامانه موشکی در میان اعتراض های گسترده مردمی و هشدارهای چین و کره شمالی وارد کره جنوبی شد.

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از راشاتودی، «مون جائه این» رئیس جمهور جدید کره جنوبی نیز از جمله منتقدان این سامانه موشکی است و هفته گذشته نیز، مون، وزارت دفاع را از بابت عدم گزارش دهی درباره انتقال 4 سکوی پرتاب اضافی به کره جنوبی مورد بازخواست قرار داد.

گویا این اقدام بدون اطلاع رئیس جمهور کره جنوبی صورت گرفته بود!

گفتنی است دعوا بر سر استقرار سامانه موشکی تاد در حالی بین دولتمردان سئول از یک طرف و اعتراض های مردمی از طرف دیگر جریان دارد که واشنگتن نیز در خصوص آن تردیدهایی را مطرح می کند، به ویژه آنکه دونالد ترامپ رئیس جمهور آمریکا می گوید کره جنوبی باید هزینه های این سامانه موشکی را تقبل کند. نصب این سامانه با اعتراض شدید پکن نیز همراه بوده است. برخی تحلیلگران منطقه نیز معتقدند تهدیدهای کره شمالی مبنی بر اینکه در صورت هرگونه تحرک آمریکا و کره جنوبی منطقه را به آتش می کشد و خاک آمریکا را هدف بمب اتمی قرار خواهد داد هم، در تعویق این اقدام بی تاثیر نبوده است.