آرشیو پنجشنبه ۲۵ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۴۸
جامعه
۱۷

دست دوستی بهداشت و بنادر علیه بیماری های واگیر

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: کنترل مرزهای آبی از بروز بسیاری از بیماری های واگیر مانند وبا، آنفلوآنزا، بیماری های تنفسی و بیماری های منتقله از طریق آب، غذا و حیوانات موذی جلوگیری می کند.

به گزارش ایرنا، محمدمهدی گویا افزود: حساسیت برای کنترل این نوع بیماری ها بسیار بالاست و حتما باید همکاری های بین بخشی در کشورها برای جلوگیری از ورود بیماری های واگیر از مرزها تقویت شود.

گویا در پاسخ به این پرسش که آیا تهدیدها و نوع بیماری هایی که در بنادر شمالی و جنوبی وجود دارد، متفاوت است، گفت: بله، نوع بیماری ها و تهدیدها براساس مناطق مختلف جغرافیایی و شرایط محیطی مناطق مختلف دریایی می تواند متفاوت باشد.

گویا در پاسخ به این که با توجه به تهدیدهای بین المللی آیا احتمال تهدیدهای بیوتروریسم از طریق مرزهای آبی وجود دارد و آیا تاکنون چنین مساله ای را در کشور داشته ایم نیز اظهار کرد: مقررات بین المللی برای کنترل مرزها یک مقررات عام بهداشتی است و تهدیدهای بیماری زا اعم از این که عمدی یا غیرعمدی باشند، به طور کلی در همه موارد مانیتور می شوند و متناسب با نوع مخاطرات و خطری که وجود دارد، دستورالعمل های مشخصی برای کنترل و پیشگیری وجود دارد.

گویا همچنین از تدوین و ابلاغ دستورالعمل و راهنمای گام به گام بازرسی بهداشتی شناورها برای همکاری بین بخشی بین وزارت بهداشت و سازمان بنادر و دریانوردی براساس مقررات بین المللی بهداشتی خبر داد.

رئیس مرکز مدیریت بیماری های واگیر وزارت بهداشت گفت: مقررات بین المللی برای کنترل و پیشگیری از ورود و انتقال بیماری ها از مرزها در سال 2005 تدوین شده است و 214 کشور ازجمله ایران این مقررات و تعهدات بین المللی را امضا کرده اند.