آرشیو یکشنبه ۲۸ خرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۵۰
سلامت
۱۳

سرطان روده بزرگ در اثر کمبود ویتامین D

مطالعات نشان می دهد افرادی که مبتلا به فشارخون هستند و کمبود ویتامین D نیز دارند دو برابر در معرض ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی قرار دارند.

دکتر حسن گنجی زاده زواره، فوق تخصص غدد و متابولیسم در گفت وگو با ایسنا با بیان مطلب فوق افزود: این ویتامین که محلول در چربی برای بدن لازم است به رشد و استحکام استخوان ها از طریق کنترل تعادل کلسیم و فسفر کمک می کند. ویتامینD با ایجاد افزایش جذب فسفر و کلسیم از روده ها و کاهش دفع از کلیه به متابولیسم استخوان ها کمک می کند و از طریق ترجمه ژن های هسته سلول منجر به رشد سلول می شود.این ویتامین به بدن برای جذب کلسیم کمک می کند اما کمبود آن باعث بروز مشکلات استخوانی نظیر نرمی استخوان می شود.

وی تاکید کرد: سطوح پایین ویتامین D می تواند اثرات فراتری از استخوان داشته باشد؛ مطالعات نشان می دهد کمبود این ویتامین، علاوه بر افزایش خطر بیماری های قلبی و ابتلا به افسردگی منجر به بروز آسم شدید می شود. همچنین بررسی ها نشان می دهد افرادی که مبتلا به فشارخون هستند و کمبود ویتامین D دارند دو برابر در معرض ابتلا به مشکلات قلبی و عروقی قرار می گیرند. همچنین کمبود این ویتامین می تواند اخطاری برای ابتلا به سرطان پستان در زنان باشد.

وی هشدار داد: سرطان روده بزرگ و پروستات نیز می تواند به دلیل کمبود ویتامین D باشد.