آرشیو پنجشنبه ۱ تیر ۱۳۹۶، شماره ۴۸۵۴
ایران
۱۵

عرضه عسل آذربایجان غربی با برند ترکیه!

نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی مناسب موجب شده است عسل آذربایجان غربی، قطب تولید این محصول در کشور، با برند کشور ترکیه در بازارهای جهانی عرضه شود.

به گزارش مهر، استان آذربایجان غربی با تولید سالانه بیش از 20 هزار تن عسل که 30 درصد کل کشور محسوب می شود، یکی از قطب های مهم تولید این محصول به شمار می رود و سال هاست رتبه اول را به خود اختصاص داده است.

این استان با داشتن بیش از یک میلیون و یکصد کندوی زنبور عسل و فعالیت بیش از 6000 نفر در این بخش، پتانسیل بالایی را در زمینه صنعت عسل و زنبورداری نشان می دهد، اما متاسفانه نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی مناسب سال ها موجب شده کام دلالان این بخش هر روز شیرین و شیرین تر شود.

صدور عسل استان با برند ترکیه و عرضه آن در بازارهای اروپایی حکایت مشکل امروز و دیروز این منطقه نیست، بلکه سال هاست دسترنج زنبورداران استان به دلیل بی توجهی و نبود صنایع تبدیلی و بسته بندی مناسب به جیب دلالان در کشورهای همسایه می رود.

خرید ناعادلانه محصولات تولیدی زنبورداران به صورت فله ای و به قیمتی بسیار نازل از سوی دلالان و واسطه گران داخلی یا خارجی و فروش آن به چند برابر نرخ خرید به طرف های خارجی، یکی از چالش های اصلی این بخش است.

عسل خریداری شده به صورت فله ای پس از انتقال به داخل ترکیه و بسته بندی در قالب های زیبا و با عنوان عسل ترکیه در برندهای تجاری متعددی به کشورهای حوزه خلیج فارس، قفقاز و اروپا صادر می شود و به این ترتیب ترکیه سود کلانی به جیب می زند.