آرشیو یکشنبه ۴ تیر ۱۳۹۶، شماره ۳۸۳۹
جامعه
۱۳
محیط زیست

هشدار استاندار خوزستان نسبت به خسارت خشکسالی به نخیلات شادگان

منبع: ایسنا

غلام رضا شریعتی، استاندار خوزستان در جلسه کارگروه حفاظت کیفی رودخانه کارون گفت: دستگاه های مختلف باید این امر را متوجه شوند که سیستم تولید و جامع مدیریت استان را باید شوراهای حاکمیتی مدیریت کند و اگر این موضوع تبدیل به یک کار بخشی شود، یک وضعیت ازهم گسیختگی حاصل می شود. کار حفاظت از رودخانه کارون نیز یک کار فرابخشی و فرادستگاهی را می طلبد.

وی با بیان اینکه استانداری وظیفه نظارت بر دستگاه های اجرایی را دارد، افزود: نیازی نیست که حتما استاندار وارد کار شود و دستگاه های اجرایی را مجبور به همکاری کند. اگر در جلسه ای مصوبه ای تصویب شد، همه دستگاه ها لازم الاجرا هستند، ولی این دستگاه ها همپایی و همکاری لازم را ندارند.

شریعتی با اشاره به اینکه معاونت عمرانی در نظارت بر اجرای دستگاه ها کوتاهی کرده است، گفت: معاونت عمرانی استاندار باید مصوبات شوراها را پیگیری کند و بر جهت اجرایی کردن مصوبات نظارت داشته باشد. دانشگاه علوم پزشکی در موضوع حل مشکل تصفیه خانه و فاضلاب اهواز و استان، متولی است. با وجود اهتمام دولت به این موضوع، پیگیری دستگاه های خوزستان مشاهده نشد. حفظ کیفیت رودخانه کارون یک امر حاکمیتی است و تصمیم اتخاذشده نباید تنها روی کاغذ باشد و بعد از برنامه ریزی های لازم توسط کارشناسان، همه دستگاه ها باید کارهای مربوط را انجام دهند. در بازدید از شادگان با کشاورزانی مواجه شدم که با وجود نبود آب، محصولات خوبی را از نخیلات برداشت کرده اند. اگر به این محدوده ها آبرسانی نشود، قطعا خشکسالی، محصولات این کشاورزان را نابود خواهد کرد. اگر مدافع تولید هستیم: باید توجه داشت که نخیلات یک تولید سالم است که این تولید در حال از بین رفتن است. این نخیلات سرمایه های کشور هستند که می توانند موجب خلق ثروت جدید شوند و در این بخش، شرکت آب و برق، فرمانداران و جهاد کشاورزی مسوول و در صورت عدم ورود مقصر هستند.