آرشیو یکشنبه ۴ تیر ۱۳۹۶، شماره ۴۸۵۶
ورزش
۹

آمار و ارقام فوق العاده مسی در 30 سالگی

حدود 17 سال پیش بود که لیونل مسی 13 ساله وارد کاتالونیا شد و چارلی رکساچ، مدیر وقت بارسا اولین قرارداد خود را با این ستاره آرژانتینی روی یک دستمال کاغذی نوشت. مسی در حالی روز گذشته تولد 30 سالگی خود را جشن گرفت که طی این 17 سال، افتخارات و جام های باشگاهی و شخصی فراوانی را به دست آورد. نگاهی گذرا به بخشی از افتخارات او در بارسا و تیم ملی آرژانتین می تواند نشان دهنده موفقیت این ستاره در سال های گذشته باشد.

او در این مدت 507 گل برای بارسا به ثمر رسانده که بدین شرح است: 349 گل در لالیگا، 94 گل در لیگ قهرمانان اروپا، 44 گل در جام حذفی اسپانیا، 12 گل در سوپر کاپ اسپانیا، سه گل در سوپر کاپ یوفا و پنج گل هم در جام باشگاه های جهان. تعداد گل های مسی در بازی های ملی نیز به 60 گل می رسد که بدین ترتیب است: پنج گل در جام های جهانی، 18 گل در مقدماتی جام جهانی، هشت گل در کوپا آمریکا، 27 گل در بازی های دوستانه بین المللی و دو گل نیز در بازی های المپیک.

مسی از سال 2005-2004 که وارد ترکیب بارسا شد، هر سال آمارهای فوق العاده تری از خود بر جای گذاشته است. با این حال موفق ترین آمار او در گلزنی به سال 2012-2011 باز می گردد که توانست در بازی های ملی و باشگاهی مجموعا 82 گل به ثمر برساند. در میان تیم های اسپانیایی، سویا بیش از همه از این ستاره ضربه خورده و مسی توانسته در تمام این سال ها 29 بار دروازه این تیم را باز کند. یکی دیگر از آمارهای دست نیافتنی مسی این است که طی 13 سال گذشته توانسته 30 جام مختلف را به دست آورد. به زعم تمام کارشناسان فوتبال، جام جهانی تنها جامی است که مسی در دنیای فوتبال موفق به کسب آن نشده است؛ جامی که در سال های آتی یا افتخار دیگری می شود برای «لئوی بزرگ» یا یک حسرت همیشگی.