آرشیو یکشنبه ۴ تیر ۱۳۹۶، شماره ۴۸۵۶
ورزش ایران
۱۰

اساسنامه فدراسیون کشتی زیر ذره بین اتحادیه جهانی

بنی تمیم: پیشنهاد اصلاحی ایران ارائه شد

با توجه به مکاتباتی که کمیته بین المللی المپیک در چند ماه گذشته در مورد اساسنامه فدراسیون های ملی چند کشور از جمله ایران با چند فدراسیون جهانی انجام داده بود؛ اساسنامه فدراسیون کشتی ایران نیز از سوی اتحادیه جهانی کشتی، مورد بررسی قرار گرفته است.

پس از این بررسی، اتحادیه جهانی حدود سه ماه قبل، طی نامه ای که به فدراسیون ایران ارسال کرد، اشکالاتی را به اساسنامه فدراسیون کشتی ایران وارد دانست. از جمله آن اشکالات؛ دولتی بودن مجمع فدراسیون کشتی ایران بود که با ذکر مصادیقی چون؛ عضویت، حق رای و اعمال نظر افرادی که سمت های رسمی و دولتی در دستگاه ورزش ایران دارند و یا حضور نمایندگان سایر دستگاه های دولتی در مجمع فدراسیون، اتحادیه جهانی مدعی شد که این موضوع، با اصول خودمختاری و استقلال فدراسیون ها که در اساسنامه اتحادیه جهانی و منشور کمیته بین المللی المپیک صریحا قید شده؛ مغایر است.

حمید بنی تمیم نایب رئیس فدراسیون کشتی ایران و دبیرکل شورای کشتی آسیا درباره این موضوعات گفت: مصادیق دیگری مثل نقش وزارت ورزش به عنوان مسئول اصلاح اساسنامه فدراسیون کشتی ایران، یا این که چرا احکام چهار عضو اجرایی فدراسیون ایران توسط رئیس سازمان ورزش امضا و تائید می شود و نیز دخالت در برکناری رئیس فدراسیون توسط وزیر ورزش، و نیز تعیین جانشین رئیس فدراسیون مستعفی یا برکنار شده توسط وزیر ورزش و جوانان به جای مجمع؛ از دیگر ایراداتی است که اتحادیه جهانی کشتی به اساسنامه فدراسیون ایران وارد کرده است.

بنی تمیم ادامه می دهد: اتحادیه جهانی کشتی به نبود بند مشخصی درخصوص مبارزه با دوپینگ و نیز توجه نداشتن به نقش دادگاه بین المللی وابسته به کمیته بین المللی المپیک، به عنوان تنها دادگاه خارجی قضاوت ورزشی در اساسنامه مذکور نیز ایراد گرفته است. این اتحادیه در دو بخش از نامه مذکور به فدراسیون کشتی ایران اعلام کرده است که شرط ادامه عضویت و فعالیت ایران در اتحادیه جهانی کشتی، اصلاح اساسنامه و اخذ تائیدیه اتحادیه خواهد بود.

حمید بنی تمیم در پاسخ به این که واکنش وزارت ورزش و جوانان تاکنون به نامه نگاری های فدراسیون چه بوده است، گفت: ما پیشنهادهای اصلاحی خودمان را به وزارت ورزش و جوانان اعلام کردیم. منتظر هستیم تا در اسرع وقت با رفع دقیق این نواقص از سوی مراجع ذی صلاح، موضوع را به اتحادیه جهانی ارسال کنیم.