آرشیو چهارشنبه ۷ تیر ۱۳۹۶، شماره ۶۵۲۹
پایداری
۱۶
گپ

«احمد دهقان» تا پایان سال اثر تازه ای منتشر می کند

مرجان قندی

احمد دهقان یکی از چهره های برجسته ادبیات مقاومت است. او در سال 1345 در کرج متولد شده است. سال 1368 در دانشگاه رشته مهندسی برق خوانده، سپس در رشته علوم اجتماعی ادامه تحصیل داده است. اما در نهایت با مدرک فوق لیسانس در رشته مردم شناسی از دانشگاه فارغ التحصیل شده است. نخستین رمانش با عنوان «سفر به گرای 270 درجه» را در سال 1375 منتشر کرد. «گردان چهار نفره»، «پرنده و تانک»، «روزهای آخر»، «من قاتل پسرتان هستم»، «ستاره های شلمچه»، «ناگفته های جنگ»، «نگین هامون»، «هجوم» و «بچه های کارون» از دیگر آثار این نویسنده دفاع مقدس است. جایزه بیست سال ادبیات پایداری برای رمان «سفر به گرای 270درجه» و برگزیده جایزه کتاب سال شهید غنی پور در بخش کتاب نوجوان در سال 89 برای کتاب «دشتبان» بخشی از افتخارات دهقان در سال های گذشته است. با آثاری که از او تاکنون چاپ شده است بی شک می توان گفت دهقان یکی از تاثیرگذاران بر روند ادبیات دفاع مقدس در سال های اخیر است که موج جدیدی در ادبیات این حوزه ایجاد کرده است. او خود درباره رسالت داستان و نویسنده در فضای دفاع مقدس معتقد است: داستان اگر انسانی نباشد و داستان جنگ اگر به سرنوشت انسان ها نپردازد، شکست می خورد. دهقان در گفت و گو با «ایران» از نگارش مجموعه داستان کوتاه دیگری خبرداد و گفت: بعد از مجموعه داستانی «من قاتل پسرتان هستم» دیگر داستان کوتاه منتشر نکردم اما مدتی است که کاری را با موضوع جنگ شروع کردم که شامل 12داستان کوتاه است.

او با اشاره به اینکه حال و هوای کتاب تازه اش مثل مجموعه داستان قبلی است، افزود: به نظر من بازخورد رفتار آدم ها درجنگ موضوع مهمی است که هر نویسنده می تواند به این موضوع بپردازد و از آن رفتارها و کنش ها داستان بنویسد. من هم این بار آدم های جنگ را روایت کرده ام.

دهقان همچنین درخصوص زمان چاپ این کتاب اظهارداشت: این مجموعه داستان در حال اتمام است و فقط 2 داستان آن برای نوشتن باقی مانده است و به گمانم این مجموعه تا پایان سال چاپ و منتشر خواهد شد.