آرشیو پنجشنبه ۸ تیر ۱۳۹۶، شماره ۶۵۳۰
صفحه آخر
۲۴
آن سوی مرز

«شارجه»؛ پایتخت جهانی کتاب در سال 2019

وب سایت سازمان یونسکو، نام شارجه را به عنوان پایتخت جهانی کتاب در سال 2019 اعلام کرد. این شهر دو سال دیگر به یکی از پرکارترین مناطق فرهنگی و مرکز تمرکز جشنواره های ادبی جهان تبدیل خواهد شد.

تشویق مردم امارات متحده عربی و خاورمیانه به کتابخوانی یکی از مهم ترین علت های انتخاب شارجه عنوان شده است. شعار این سال «شما در شارجه هستید» اعلام شده و روی شش موضوع تمرکز دارد: مشارکت، مطالعه، میراث، توسعه، نشر و کودکان.

کنفرانسی با موضوع آزادی بیان، مسابقه ای برای شاعران جوان، ورک شاپ هایی برای داستان نویسی و... از جمله برنامه هایی است که سال 2019 در شارجه برپا می شود. هدف از این طرح ها، افزایش علاقه به کتاب و کتابخوانی در میان نوجوانان و کودکان است.

نمایشگاه بین المللی کتاب شارجه یکی از بزرگ ترین نمایشگاه های کتاب جهان است که به صورت سالانه برگزار می شود و 1500 ناشر و هزاران شرکت کننده در آن حضور پیدا می کنند. جشنواره کتابخوانی کودکان شارجه نیز هر سال حدود 2000 رویداد فرهنگی را برای این گروه سنی ترتیب می دهد.

تهران نیز یکبار در سال 2006 و یکبار در سال 2011 برای کسب عنوان «پایتخت کتاب جهان» تقاضا داد که هر دوبار نتوانست به این عنوان دست یابد. تهران در سال 2006 با اختلاف یک رای این عنوان را به تورین ایتالیا واگذار کرد.