آرشیو پنجشنبه ۸ تیر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۵۸
صفحه آخر
۱۲

قطر: شروط عربستان غیرواقعی است نمی پذیریم

وزیر خارجه قطر شروط سعودی ها برای پایان محاصره دوحه را غیرواقعی خواند و آنها را رد کرد. این کشور پیش از این نیز با نقض برخی از این شروط، عملا با اجرای آن مخالفت کرده است.

عربستان اخیرا به همراه متحدان خود شروط 13گانه ای را برای پایان محاصره قطر اعلام کرد که در راس آنها قطع روابط دیپلماتیک با ایران، گنجانده شده بود. بررسی این 13 شرط به خوبی نشان می دهد که آل سعود به دنبال سیطره بر قطر است چرا که در این شروط، استقلال سیاسی قطر هدف قرار داده شده است و در صورت پذیرش، دوحه رسما به تحت الحمایه ریاض تبدیل می شود. اما دولت قطر سرانجام به صورت رسمی به این شروط پاسخ منفی داد. به گزارش فارس، وزیر خارجه قطر که به واشنگتن سفر کرده بعد از دیدار با همتای آمریکایی اش، درخواست های ریاض را رد کرد و آنها را «غیرواقعی» خواند. پیش از این، «عادل الجبیر» وزیر خارجه عربستان گفته بود، مطالبات کشورش و سایر کشورهای عربی از قطر «غیرقابل مذاکره» هستند و قطر در صورتی که خواستار حل بحران است مجبور است آنها را اجرایی کند. به گزارش الجزیره، «شیخ محمد بن عبدالرحمن آل ثانی» وزیر خارجه قطر گفت: «آنچه توسط کشورهای محاصره کننده ارائه شده اند صرفا ادعاهایی هستند که هیچ گواهی ندارند و آنها مطالبه نیستند.» وی اضافه کرد: «مطالبه بایستی واقع بینانه و قابل اجرا باشد، در غیر این صورت قابل قبول نیست.»

از سوی دیگر خبر رسیده که «عمر قباش»، سفیر امارات متحده عربی در مسکو، گفته ائتلاف عربی به سرکردگی عربستان قصد دارد تحریم های جدیدی علیه قطر وضع کند. به گفته وی، تحریم های جدید اقتصادی خواهند بود.