آرشیو پنجشنبه ۸ تیر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۵۸
اخبار کشور
۲

لاریجانی در دومین نشست روسای مجالس کشورهای حوزه اوراسیا: اقدامات آمریکا در تصویب تحریم های یکجانبه کشورهای مستقل نقض فاحش حقوق بین الملل است

رئیس مجلس شورای اسلامی گفت که جمهوری اسلامی ایران ضمن مردود دانستن تصمیمات اخیر سنای آمریکا معتقد است که این اقدامات مخالف تعهدات آمریکا در حقوق بین الملل مبنی بر عدم مداخله در امور داخلی و بین المللی سایر کشورها است.

علی لاریجانی رئیس مجلس شورای اسلامی که برای حضور در دومین نشست روسای مجالس کشورهای حوزه اوراسیا به کره جنوبی سفر کرده بود در بخشی از سخنرانی خود در این نشست گفت: این نشست در شرایطی برگزار می گردد که منطقه ما و جهان با چالش ها و بحران های عدیده سیاسی، امنیتی و اقتصادی مواجه است. متاسفانه امروزه پدیده تروریسم و افراط گرایی خشونت آمیز به یک تهدید ویرانگر جهانی تبدیل شده و صلح و امنیت بین المللی را به مخاطره انداخته است. کشته و زخمی شدن هزاران انسان بی گناه و آوارگی میلیون ها نفر دیگر در کشورهایی مانند سوریه، لیبی، عراق، افغانستان و یمن از جمله پیامدهای شوم این پدیده می باشد.

وی ادامه داد: ایدئولوژی تکفیری- وهابی به عنوان جریان منحرفی که مبتنی بر نفرت پراکنی و نفی و حذف دیگران است، کماکان به مثابه موتور محرکه و مشوق اصلی جریانات تروریستی در نقاط مختلف دنیا به ویژه در خاورمیانه اقدام می کند و از طرفی آمریکا و برخی کشورهای منطقه صدای بلند در مبارزه با تروریسم سرمی دهند اما امروز روشن شده است که به روش های مختلف از تروریست ها حمایت می کند.

لاریجانی گفت: در واقع استراتژی آمریکا بازی با تروریسم است و نه مبارزه با آن، لذا کشورهای عضو اوراسیا باید به گونه ای عمل کنند که هزینه صاحبان ایدئولوژی تروریسم و حامیان آن، چه از نظر تبلیغاتی، چه سیاسی و چه امنیتی افزایش یابد.

رئیس مجلس شورای اسلامی با اشاره به فاجعه انسانی و نابودی زیرساخت های حیاتی سوریه و تشدید آن به دلیل مداخلات خارجی تصریح کرد: جمهوری اسلامی ایران ضمن حمایت از اقدامات دولت سوریه در مبارزه با گروه های تروریستی، نقش اساسی مردم سوریه در تعیین ساختار سیاسی و حمایتی خود و اهمیت راه حل سیاسی به منظور برون رفت از بحران کنونی در این کشور را مورد تاکید قرار می دهد.