آرشیو پنجشنبه ۸ تیر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۵۸
اقتصادی
۴

واکنش یک ماهه بازار سرمایه به نتیجه انتخابات؛ سقوط 41 درصدی معاملات بورس پس از انتخاب مجدد روحانی

بازار سرمایه از ابتدای خردادماه با انتخاب مجدد حسن روحانی، سقوط کم سابقه ای را تجربه کرده است.

به گزارش مشرق، از آخر اردیبهشت که حسن روحانی مجددا پیروز انتخابات شد تاکنون شاخص کل بورس اوراق بهادار 2424 واحد نزول کرده است. شاخص کل بورس از 81 هزار و190واحد در اوائل خرداد به حدود 78700 واحد در روزهای اخیر کاهش پیدا کرده است. بدین ترتیب شاخص کل بورس از زمان انتخاب حسن روحانی حدود 3 درصد سقوط را تجربه کرده است.

تعداد معاملات در بورس هم در خردادماه پس از انتخاب روحانی بیش از 22 هزار واحد سقوط کرد و از 53854 واحد در 30 اردیبهشت به 31631 واحد در 31 خرداد رسید. این آمار بیانگر سقوط 41 درصدی تعداد معاملات سهام در بورس پس از انتخاب حسن روحانی است.

همچنین ارزش معاملات سهام در بازار سرمایه پس از انتخاب مجدد حسن روحانی نزدیک به 36 درصد نزول کرده است. حجم معاملات هم در مجموع نزدیک به 4/6 درصد کمتر شده است.

علت سقوط کم سابقه بورس در یک ماهه پس از انتخاب مجدد حسن روحانی را می توان در واکنش منفی سهامداران به تمدید دولت یازدهم نسبت داد؛ دولتی که نتیجه سیاست های آن رکود شدید اقتصادی در همه بخش ها غیر از واردات بوده است.

گفتنی است بسیاری از کسانی که پول های اندک خود را با اعتماد به حرف های روحانی روانه بورس کردند این روزها با زیان سنگینی روبرو شده و برخی از آنها حتی در تماس با گروه اقتصادی کیهان اعلام می کنند که از رای دادن مجدد به روحانی پشیمانند ولی نمی دانند چه کنند زیرا نه تنها سودی عایدشان نشده بلکه اصل سرمایه شان هم در حال نابودی است.

برخی کارشناسان معتقدند تا زمانی که چرخ کارخانه ها به طور واقعی به گردش در نیاید وسرمایه ها به مسیر اصلی خود برنگردند و وضعیت کسب و کار بهبود نیابد و از همه مهم تر اینکه نگاه دولتی ها به جای خارج به داخل معطوف نشود امیدی به رونق اقتصاد و بازار سرمایه نخواهد بود.

خاطرنشان می شود ریزش شاخص بورس تهران از نیمه دوم دیماه سال92 آغازشد ودر یک سال نزدیک به 30هزار واحد سقوط کرد از آن پس علیرغم ادعاهای دولت روحانی درباره برجام و رونق تولید شاخص بورس نتوانست به رشد واقعی دست یابد وتاکنون گرفتار نوسانات کسل کننده بوده است.