آرشیو شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۵۹
صفحه آخر
۱۲

مخالفت میانمار با تحقیق سازمان ملل درباره وضعیت مسلمانان روهینگیا

یک مقام دولت میانمار گفت: این کشور جلوی ورود اعضای یک هیئت تحقیقات سازمان ملل درباره هشدارها، شکنجه ها و تجاوزهای نیروهای امنیتی میانمار علیه مسلمانان قوم روهینگیا را خواهد گرفت.

به گزارش ایسنا به نقل از رویترز، «کیا زیا»، دبیر دائم وزارت خارجه میانمار گفت: اگر سازمان ملل کسی را در چارچوب هیئت حقیقت یاب به میانمار بفرستد ما هیچ دلیلی برای اجازه به ورود آنها نخواهیم داشت.

وی افزود: هیئت های ما در سراسر جهان مطابق با این موضع توصیه هایی را دریافت خواهند کرد و روادید ورود به میانمار برای کارکنان این هیئت ها صادر نخواهد شد. پیش از این نیز دولت میانمار اعلام کرده بود با تیمی که سازمان ملل برای بررسی کشتار و شکنجه مسلمانان روهینگیایی پیش از قطعنامه شورای حقوق بشر سازمان ملل متحد تشکیل شده است همکاری نخواهد کرد. سازمان ملل یک تیم تحقیق سه نفره متشکل از کار شناسان مستقل به ریاست «ایندیرا جایسینگ» عضو دادگاه عالی هند را برای تحقیق درباره این اتهامات تعیین کرده است. «رازیکا کوماراسوامی» فعال حقوق بشر و وکیل از سریلانکا و «کریستوفر سیدوتی» فعال حقوق بشر از استرالیا، دیگر اعضای دیگر این کمیته حقیقت یاب هستند این در حالی است که سوچی اگرچه ناظر بر ارتش میانمار نیست اما از بابت کوتاهی در ایستادگی در دفاع از حقوق بیش از یک میلیون مسلمان روهینگیایی فاقد تابعیت که در استان راخین در غرب میانمار هستند، مورد انتقاد قرار گرفته است.

از زمان استقلال میانمار در سال 1984 بودایی های افراطی در این کشور همواره مسلمانان را مورد آزار و اذیت قرار داده و موجب مهاجرت آنها شده اند. یک میلیون و 300 هزار مسلمان روهینگیا در میانمار زندگی می کنند اما دولت این کشور از دادن حق شهروندی به آنان خودداری می کند. مسلمانان روهینگیا با محدودیت های تردد، ازدواج و فرصت های اقتصادی نیز مواجه هستند.

سازمان ملل می گوید مسلمانان روهینگیا یکی از اقلیت هایی در جهان هستند که بیشترین آزارها را تحمل می کنند. بیشتر مسلمانان روهینگیا برای نجات جان خود به کشورهای تایلند، اندونزی و مالزی فرار می کنند. کمیساریای عالی سازمان ملل در امور پناهندگان بارها از کشورهای همسایه میانمار خواسته است مسلمانان روهینگیا را بپذیرند.