آرشیو یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۶۰
صفحه آخر
۱۲

شرق شناس صهیونیست: وقوع کودتا در عربستان و تبعید محمدبن سلمان دور از انتظار نیست

یک کارشناس صهیونیست با بررسی «اشتباهات محمد بن سلمان» وقوع کودتا در عربستان و حتی تبعید او از این کشور بعید ندانسته است.

سرویس خارجی- کودتای «محمد بن سلمان» و برکناری «محمد بن نایف» از ولیعهدی باعث شده تا زمزمه های «مخالفت» در این کشور شنیده شود. چند روز پیش خبر رسید مخالفان سعودی ائتلاف «نیروهای معارض در جزیره العرب» را تشکیل داده و تاکید کرده اند مقامات آل سعود در صورت تغییر ندادن رفتار خود، با «انقلاب» و «سرنگونی» مواجه خواهند شد. حتی مقامات سعودی بنا بر اعلام «نیویورک تایمز» از ترس وقوع کودتایی دیگر، محمد بن نایف را در حصر خانگی قرار داده اند. اما ظاهرا این اقدامات «بن سلمان» را در امنیت قرار نداده است و اقدامات خودسرانه وی می تواند زمینه وقوع کودتا علیه تاج و تختش را فراهم کند.

در این ارتباط، روزنامه «رای الیوم» به نقل از یک شرق شناس صهیونیست، با تاکید بر نقش بن سلمان در بی ثباتی عربستان در سال های اخیر نوشته: «وقوع کودتای داخلی علیه پادشاه عربستان و تبعید محمد بن سلمان دور از انتظار نیست.» «شاوول ینای»، در ادامه می نویسد: «محمد بن سلمان جانشین جدید پادشاه عربستان در سال های گذشته نقش موثری در بی ثباتی عربستان داشته است. هنگامی که بن سلمان به عنوان وزیر دفاع منصوب شد جنگ یمن علیه حوثی ها [انصارالله] را به راه انداخت. وی تاکید داشت به راحتی آنان را شکست خواهد داد اما این اقدام نه تنها عربستان را گرفتار جنگی طولانی و پرهزینه و بی فایده کرده بلکه مرزهای جنوبی این کشور را نیز در معرض حملات پی در پی قرار داده است. به این ترتیب بن سلمان ضعف نظامی عربستان را برملا کرد و احتمال وقوع درگیری مستقیم این کشور و ایران، حامی حوثی ها، را هم افزایش داد.»

این کارشناس صهیونیستی در ادامه تاکید کرده: «ولیعهد جدید عربستان از سال 2015 نقش مهمی در برهم زدن ثبات سیاسی عربستان داشته است. تنها طرفی که می تواند دستور پادشاه را لغو کند شورای سلطنتی است. این شورا با این ادعا که اوضاع نامساعد جسمانی شاه به او اجازه تصمیم گیری آگاهانه برای حفظ منافع کشور را نمی دهد می تواند او را برکنار کند. در چنین شرایطی بن سلمان نیز برکنار خواهد شد و حتی ممکن است برای مدتی طولانی تبعید شود.»