آرشیو یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۶، شماره ۴۸۶۰
رسانه: رادیو و تلویزیون
۳

مسابقه قرآنی شماره (1) سوره واقعه

متن زیر خلاصه ای از مفاهیم و پیام سوره مبارکه واقعه است. علاقه مندان می توانند در مسابقات طرح قرآنی 1451 که توسط شبکه قرآن و معارف سیما و برخی مراکز و نهادهای قرآنی و رسانه ای کشور برگزار می شود، شرکت کنند و از هدایای ارزشمند آن بهره مند شوند.

سوال مسابقه کتبی تشریحی طرح، درباره مباحث اصیل اعتقادی این سوره است که علاقه مندان می توانند برای شرکت در مسابقه از طریق صندوق پستی 1451 19395، شماره مسابقه پیام کوتاه300001451، پایگاه اطلاع رسانیhttp://1451.irib.ir و نشانی الکترونیکی irib.ir@1451 یا از طریق کانال فضای مجازی به نشانی qtvirib@اقدام کنند. همچنین شبکه قرآن و معارف سیما آماده دریافت نظرات مخاطبان ارجمند خواهد بود.

سوره واقعه، سوره ای مکی است. موضوع کلی سوره واقعه، «واقعه» یعنی قیامت است. این سوره در فضایی نازل شده که دیدگاه رایج مشرکان، نفی امکان معاد بوده است. این سوره از ابتدا تا انتها در چند بخش به دنبال تقویت باور به معاد و اصلاح جهت زندگی مردم به سمت دستیابی به سعادت اخروی است. ازجمله اهداف این سوره می توان به هشدار به مخاطب و توجه دادن او نسبت به اهمیت موضوع قیامت است. تقویت باور مخاطبان نسبت به قدرت و حکمت خدای متعال، تثبیت عظمت قرآن در دل ها و اطمینان دادن به مردم نسبت به الهی بودن آن و همچنین تائید و تقویت باور به معاد همراه با تلقین حکمت آن و ایجاد حرکت در مخاطب در جهت آمادگی برای مرگ، از اهداف دیگر این سوره مبارکه است.

إذا وقعت الواقعة ﴿1﴾ لیس لوقعتها کاذبة ﴿2﴾

هنگامی که آن رخداد قطعی، رخ می دهد؛ رخدادی که برای وقوع آن، تردید و دروغ جایی ندارد.

آن هنگام که آن رخداد قطعی رخ می دهد؛ رخدادی که به هیچ وجه دروغ نیست و واقعیتی تحقق پذیر و انکارناشدنی است. واژه «الواقعه» که نام سوره نیز از آن گرفته شده، به معنای حادثه ای است که وقوع آن قطعی است. آیه دوم به این معناست که وقوع چنین روزی، تردیدپذیر و دروغ انگاشتنی نیست، اما براستی علت این تاکیدها و اصرار بر حتمیت وقوع قیامت، چه می تواند باشد؟

«واقعه» یعنی چه؟

1) اتفاق 2) رخدادی قطعی و تردیدناپذیر