آرشیو یکشنبه ۱۱ تیر ۱۳۹۶، شماره ۴۸۶۰
جهان
۶
یادداشت

تاثیر شکست داعش برآینده عراق

دکتر حسین رویوران (کارشناس مسائل غرب آسیا)

تسلط گروه تروریستی داعش بر شهر موصل عراق به پایان خود رسیده است. اما داعش در شهرهای حویجه، تلعفر و قائم همچنان حضور دارد و همچنین در منطقه کویری غرب عراق نزدیک دریاچه ثرثار به سمت مرز سوریه نیز به طور پراکنده فعال است. بعد از پاکسازی کامل شهر موصل، نیروهای عراقی به سمت این مناطق می روند و بعد از پایان تسلط داعش بر مناطق فوق الذکر در خاک عراق، آن زمان می توان از پایان حضور داعش در این کشور سخن گفت. باید توجه داشت، شکست گروه تروریستی داعش در موصل، سرآغاز شکست این گروه در کل عراق محسوب شده، پیش بینی می شود ظرف چند ماه آینده، مناطق دیگر هم از لوث وجود داعش پاکسازی شود.

نکته مهم دیگر این است که این پیروزی در روند سیاسی آینده عراق هم تاثیر مثبت و هم منفی از خود برجا می گذارد. پیروزی موصل حاصل همکاری ارتش، نیروهای پیشمرگه کرد و نیروهای حشد الشعبی (بسیج داوطلبان مردمی) بود و بعد از این هم این روند همدلی و همکاری می تواند بیش از گذشته تحکیم یابد، اما تاثیر از جهت منفی آن این است که اکنون کردها بنای ناسازگاری را گذاشته اند و بحث همه پرسی برای استقلال کردستان عراق را مطرح کرده اند و این نوعی دهن کجی به دولت مرکزی و قانون اساسی این کشور است.

قانون اساسی به اقلیم کردستان به عنوان منطقه فدرال که بخشی از خاک عراق است، نگاه می کند؛ نه فدرالی که می تواند از حکومت مرکزی جدا بشود و راه استقلال را بپیماید. به تعبیر دیگر، کردستان منطقه ای نبوده که با دولت مرکزی وارد مذاکره و به آن الحاق شده باشد، همان طور که در انگلیس در چارچوب «United Kingdom» چهار بخش موافقت کردند که با هم متحد شوند و حاکمیت را به دولت مرکزی بدهند، هر زمان هم که صلاح بدانند می توانند جدا بشوند، اما در خاک عراق، کردستان هیچ زمانی جدا از این کشور نبوده است که اکنون بخواهد همه پرسی استقلال برگزار کند.بنابراین به نظر می رسد باید همه ابعاد پیروزی عراق در شکست داعش را به طور کامل در نظر داشت.