آرشیو چهارشنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۶، شماره ۲۹۰۳
سیاست
۱۹

مذاکرات آستانه 5 آغاز شد

ادامه رایزنی ها برای حل بحران سوریه

مذاکرات ایران، روسیه و ترکیه برای حل وفصل بحران سوریه روز گذشته در آستانه و برای پنجمین بار آغاز شد. هیئت ایرانی به ریاست حسین جابری انصاری، معاون عربی و آفریقای وزارت امورخارجه، از روز دوشنبه به قزاقستان رفته و مذاکرات کارشناسی را آغاز کرده بود. جابری انصاری دیروز در چارچوب نشست های دوجانبه با سدات اونال، معاون منطقه ای وزارت خارجه ترکیه؛ بشار جعفری، نماینده دائم سوریه در سازمان ملل و رئیس هیئت اعزامی این کشور به مذاکرات آستانه و الکساندر لاورنتیف، نماینده ویژه پوتین در امور سوریه، ملاقات کرد و به بررسی دستاوردهای نشست های کارشناسی درباره آخرین تحولات مربوط به اسناد در دستور کار کنفرانس آستانه 5 پرداخت.

گفتنی است هم زمان با آغاز اجلاس دوروزه آستانه 5، دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی با نیکلای پاتروشف، دبیر شورای امنیت ملی فدراسیون روسیه، تماس تلفنی داشت و درباره نشست یادشده و روند همکاری های دو کشور در بحران سوریه گفت وگو کرد.

به گزارش ایسنا، شمخانی در این گفت وگو با استقبال از رایزنی های مستمر دو کشور در فرایند مقابله با تروریسم، اظهار کرد: با توجه به ضرورت بهره گیری از تجربیات گذشته به منظور بهینه سازی روند استقرار و حفاظت از آتش بس لازم است ترتیباتی اتخاذ شود که اقدامات جاری زمینه ای برای سوءاستفاده تروریست های شکست خورده از شرایط آتش بس ایجاد نکند.

او با اشاره به برخی اقدامات ماجراجویانه ایالات متحده آمریکا و بهانه جویی هایی که می تواند زمینه ساز افزایش تنش در منطقه و تقویت جبهه تروریسم شود، افزود: افزایش هماهنگی میان ایران و روسیه به منظور جلوگیری از مداخلات غیرقانونی آمریکا در سوریه و جلوگیری از مخدوش شدن تمامیت ارضی و حاکمیت ملی این کشور از ضرورت های اجتناب ناپذیر در مسیر همکاری تهران و مسکو است.

شمخانی افزود: روند آشکاری به منظور تقویت روحیه و حفظ برخی مناطق تصرف شده از سوی عناصر مسلح تکفیری از سوی آمریکا با حمله به مواضع ارتش سوریه مشاهده می شود که نقض قطع نامه شورای امنیت و منشور سازمان ملل است.