آرشیو پنجشنبه ۱۵ تیر ۱۳۹۶، شماره ۴۸۶۴
جامعه
۱۷

10هزار میلیاردتومان هزینه سالانه خرید سیگار

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی گفت: 11 درصد مردم کشور سیگار می کشند و مبارزه با این معضل اجتماعی فقط در صورتی به موفقیت می رسد که همه دستگاه ها تعهد سیاسی در این مبارزه داشته باشند.

به گزارش ایرنا، حسن قاضی زاده هاشمی افزود: هر زمان که از افزایش مالیات سیگار سخن می گوییم، برخی افراد ازجمله بعضی مسئولان در وزارت صنعت، معدن و تجارت با اعلام این که این اقدامات موجب افزایش قاچاق می شود، تلاش های ما را خنثی و رشته های ما را پنبه می کنند.

وزیر بهداشت ادامه داد: سالانه 10 هزار میلیارد تومان هزینه خرید سیگار در کشور می شود، آمارها نشان می دهد که 5/2 میلیون نفر درگیر اعتیاد هستند و با در نظر گرفتن بعد چهار نفری هر خانواده حدود 10 میلیون نفر درگیر اعتیاد هستند. سیگار دروازه اعتیاد است و هر زمان که از مبارزه با دخانیات و افزایش مالیات سخن می گوییم، می گویند باعث افزایش قاچاق می شود، اما این حرف ها دروغ است، چطور ممکن است در دنیا با افزایش مالیات، مصرف سیگار را کاهش دهند، اما در ایران این موضوع برعکس باشد؟

وی گفت: در سال های اخیر با اقدامات وزارت بهداشت مصرف سیگار حدود 7 درصد کاهش یافته است، اما مسئولان وزارت صنعت کاهش مصرف دخانیات را قبول ندارند و به دنبال توسعه این صنعت هستند؛ زیرا درآمدزایی بالایی دارد. شاید برای وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه هم این مسیر درآمدزا باشد، به همین علت عزم جدی برای مبارزه با دخانیات وجود ندارد.