آرشیو شنبه ۱۷ تیر ۱۳۹۶، شماره ۴۸۶۵
جهان
۶

رای پارلمان اروپا به تعلیق مذاکرات الحاق ترکیه

طرح توقف مذاکرات پیوستن ترکیه به اتحادیه اروپا که روز چهارشنبه در نشست مجمع عمومی این اتحادیه در شهر استراسبورگ فرانسه پیشنهاد شده بود، پنجشنبه با 64 رای منفی، 477 رای مثبت و 97 رای ممتنع از مجموع 638 عضو پارلمان اروپا به تصویب رسید.

در این طرح با اشاره به همه پرسی تغییرات در قانون اساسی ترکیه که در 16 آوریل گذشته انجام شد، اظهار شده که با اجرای قانون اساسی جدید کشور، مذاکرات پیوستن به اتحادیه اروپا از طرف کشورهای عضو و کمسیون اتحادیه اروپا به حالت تعلیق درمی آید.

در این طرح غیرالزام آور، کشورهای عضو و کمیسیون اروپا با تاکید بر حفظ منافع مشترک دو طرف بر همکاری در زمینه های تجاری، انرژی، مهاجرت و مبارزه با ترور تاکید شده است. ماده دیگری که در این طرح اتحادیه اروپا جلب توجه می کند این که بدون اشاره به مرکز هسته ای سینوپ که با مشارکت فرانسه و ژاپن در حال احداث است، از ترکیه خواسته شده پروژه هسته ای آک کویو را که با مشارکت روسیه در حال ساخت است، متوقف کند.

کودتای اخیر در ترکیه و پیامدهای آن از جمله دستگیری ها و تصفیه های گسترده در ارتش و سیستم قضایی این کشور و همچنین تغییرات در قانون اساسی این کشور که اروپا بشدت مخالف آن بود از مهم ترین چالش های رسیدن ترکیه به اتحادیه اروپا تلقی می شود.

عمر چلیک، وزیر اتحادیه اروپا و مذاکره کننده ارشد ترکیه، روابط آنکارا با اتحادیه اروپا را منوط به ادامه مذاکره برای عضویت در این اتحادیه خوانده و هرگونه بحث فرعی را غیرقابل قبول عنوان کرد.

بینالی یلدریم، نخست وزیر ترکیه نیز در واکنش به این تصمیم پارلمان اروپا گفت: تصمیم پارلمان اروپا با ابتکار نمایندگان و گرو ه های درون مجلس و با توجه به شرایط حاضر گرفته شده و موضع اداره کنندگان و سران اتحادیه اروپا برای ترکیه مهم و تصمیمی که در آنجا گرفته خواهد شد، برای دولت آنکارا قابل اعتبار است.