آرشیو دوشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۶، شماره ۶۵۳۹
ایران زمین
۱۹

جلبک، عامل اصلی بوی بد آب آشامیدنی بندرعباس تشخیص داده شد

علت اصلی تغییر بوی آب آشامیدنی شهر بندرعباس در هرمزگان، وجود جلبک در لایه میانی مخزن سد استقلال میناب بوده و این آب از سلامت کامل برخوردار است. به گزارش ایسنا، «امین قصمی»، مدیرعامل آبفای هرمزگان اظهار داشت: با وجود طعم و مزه موجود در آب، بر اساس پایش مستمر و بی وقفه کیفیت آب آشامیدنی، آب شبکه لوله کشی از سلامت کامل برخوردار است. مردم اطمینان داشته باشند که این آب هیچ گونه مشکل کیفی و بهداشتی ندارد و این مساله از سوی مراکز و مراجع بهداشتی استان (مرکز بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی استان) نیز مورد تایید است.

مدیر عامل آبفای هرمزگان افزود: تغییر بوی آب آشامیدنی شهر بندرعباس، به دلیل افزایش میزان مصرف آب در نتیجه گرمای بالای 40 درجه در فصل تابستان است. این موضوع موجب شده بخش بیشتری از آب لایه میانی مخزن سد استقلال میناب مورد استفاده قرار گیرد و چون تراکم و شکوفایی جلبک (براثر افزایش دما) در این لایه نسبت به سطح ابتدایی مخزن آب سد به مراتب بیشتر بوده، درنتیجه باعث افزایش طعم و بوی آب شده است. به گفته وی، حجم قابل توجهی از این جلبک در فرآیند تصفیه اولیه آب در تصفیه خانه میناب از آب جدا شده و بخش دیگر آن نیز در فرآیند تصفیه ثانویه آب در تصفیه خانه بندرعباس، حذف می شود اما این روند موجب حذف بوی ایجاد شده توسط جلبک نمی شود.

قصمی تاکید کرد: به منظور کاهش و رفع طعم و بوی آب، باید میزان بیشتری از منابع آب زیرزمینی (چاه ها) را جایگزین آب سد کنیم که هماهنگی های لازم در این خصوص با شرکت آب منطقه ای استان انجام شده است. همچنین امسال با افزایش میزان مصرف آب از سوی مشترکان، ناگزیر بخش بیشتری از حجم آب سد وارد مدار شده است.