آرشیو دوشنبه ۱۹ تیر ۱۳۹۶، شماره ۶۵۳۹
اجتماعی
۴

وزیر آموزش و پرورش: شایسته محوری باید جایگزین آموزش محوری شود

وزیرآموزش و پرورش درگردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل بر شایسته پروری و آموزش مهارت ها به دانش آموزان در کلاس های درس تاکید کرد.

فخرالدین دانش آشتیانی درگردهمایی مشترک اعضای شورای معاونان و مدیران کل آموزش و پرورش استان ها اظهارکرد: در راستای اجرای سند تحول، شایسته محوری باید جایگزین رویکرد آموزش محوری شود.

وی افزود: امروزه در تمام نظام های تعلیم و تربیت دنیا، شایسته محوری در دستور کار قرار گرفته است، بنابراین خروجی های نظام تعلیم و تربیت باید افرادی باشند که از صلاحیت های لازم برای زندگی سالم برخوردار باشند.

وزیرآموزش و پرورش تصریح کرد: اگر آموزش و پرورش فردی را تربیت کند که تنها از دانش صرف بهره مند باشد، ارزش افزوده ای برای آموزش و پرورش نخواهد داشت، اما اگر فردی شایسته و دارای مهارت های زندگی تربیت نماید، برای آموزش و پرورش ارزش افزوده محسوب خواهد شد. وی گفت: باید به فرآیند داخل کلاس ها پرداخته شود، زیرا شایستگی در کلاس درس اتفاق می افتد و اگر این امر محقق شود، می توان گفت سند تحول بنیادین اجرایی شده است.

دکتر دانش آشتیانی نقش مقطع ابتدایی در تحقق سند تحول بنیادین را کلیدی دانست و خاطرنشان کرد: اگر پاسخ یک معلم ریاضی یا علوم یا معلمان دیگر از هدف تدریس موضوع درسی مورد نظر به امر تربیت ختم شود، می توان گفت سند تحول بنیادین اجرایی شده است.

وی با اشاره به ساحت های ششگانه در محتوای سند تحول بنیادین و اینکه اجرای این ساحت ها باید توسط معلمان در قالب طرح درس قرار گیرد، عنوان کرد: مشاور مدرسه به تنهایی نمی تواند سند تحول را در مدرسه اجرایی کند و لازم است تک تک معلمان و کادر مدرسه در نقش یک مشاور یا مربی تربیتی، ساحت های تربیتی را محقق سازند.