آرشیو سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۶، شماره ۲۹۰۸
آی تی
۱۵

تبدیل فناوری اطلاعات به یک فرهنگ سرویس

امروزه دیگر هیچ جایی برای شک و تردید باقی نمانده است و فناوری اطلاعات باید به یک فرهنگ سرویس تبدیل شود تا بتواند به مسیر خود به شکلی بهتر ادامه دهد. فروشندگان تجاری مبتنی بر فضای ابری، گزینه های سرویس عالی به کاربران خود ارائه می دهند و همین کاربران نیز به گزینه های سلف سرویس مفید در تلفن همراه شخصی خود عادت می کنند.

براساس گزارش تک پرو ریسرچ، اگر یک سازمان، کاربران خود را به خدمات عالی عادت دهد، به هیچ وجه جای تعجب ندارد که کاربران از آن به بعد انتظارات همان سطح از خدمات را از این سازمان داشته باشند، ولی مشکلی در این زمینه وجود دارد؛ به این ترتیب که کیفیت خدمات یک شرکت همیشه ثابت نیست و ممکن است با فرازوفرودهایی همراه باشد. برای اینکه رهبران فناوری اطلاعات بتوانند یک فرهنگ سرویس قوی را ایجاد کنند، پیش از هر چیز باید بر سرویس خود تمرکز کنند. از دید متخصصان مدیریت، عناصری که برای ممتازشدن یک فرهنگ سرویس آی تی نیاز است، برتری فنی، مهارت افراد، ارتباطات کلامی و کتبی قوی، صلاحیت در کسب وکار، همدلی با کاربر، مهارت در مذاکرات مربوط به قرارداد و مدیریت فروشندگان و توانایی های مدیریت پروژه قوی است. نکته دوم برای ساخت فرهنگ مذکور این است که با کاربران مانند مشتری رفتار کنیم. به گزارش رایورز، یکی از تکنیک های سرویس که کارکنان حوزه فناوری اطلاعات انجام می دهند، این است که به هر زمینه از کسب وکار (مالی، خرید، فروش و...)، یک نماینده حساب اختصاص می دهند. مدیر حساب به صورت ماهانه یا هر سه ماه یک بار، با کاربران مهم دیدار می کند تا بداند که پیشرفت کارها به چه شکل است و درباره کار پروژه با آنها صحبت کند.

نکته سوم برای موفقیت در امر مورد بحث، این است که آی تی باید به گونه ای باشد که نیازهای لازم برای کسب وکار را برآورده کند. از نکات مهم دیگر آن است که روابط فروشنده باید مدیریت شود.