آرشیو سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۶۸
اقتصادی
۴

یک فعال صنعت نفت: دولت یازدهم، صنعت نفت ایران را به امید غربی ها معطل نگه داشته است

یک فعال صنعت نفت گفت: دولتمردان، صنعت نفت ایران را به امید سرمایه گذاری 200 میلیارد دلاری خارجی ها معطل نگه داشته اند و پتانسیل ایرانی ها را هدر می دهند.

عبدالحمید نادریان در گفت وگو با «نسیم آنلاین» در خصوص مشکلات اقتصادی کشور اظهار کرد: دولت بودجه جاری کشور را به 220 هزار میلیارد تومان در سال گذشته رسانده بود و امسال هم این رقم را به 300 هزار میلیارد تومان رساند. بهتر است آقای روحانی دستگاه مختصات حرکت اقتصادی تئوریسین های اقتصادی خود را از بیرون کشور به داخل انتقال دهد. بدون انتقال این دستگاه مختصات ایران راه به جایی نمی برد.

این فعال صنعت نفت گفت: در 1500 روز اول مدیریت اقتصادی روحانی در برجام وقت و توان اقتصادی ایرانیان هدر رفت، نقدینگی را در مسیر بانکها و شبه بانکها هدایت کردند. بورس، مسکن، صنعت و بازارهای ایران را از توجیه فعالیت اقتصادی خارج کردند. زیرا بانک مرکزی سود و جریمه 23در صد از بانکها می گیرد.

نادریان افزود: آقای روحانی مسابقه تحریم اوباما با ترامپ بر اقتصاد ایرانیان را ندید، یعنی جناب روحانی و جناب ظریف در فضایی سیر می کنند که تحریم 24/2 میلیارد دلاری آمریکا برطرف های ایرانیان را نمی بینند.

وی عنوان کرد: ترامپ، سفره 3100 میلیارد دلاری آمریکا برای دنیا پهن کرده است. اروپا با 600 میلیارد دلار و چین با 500 میلیارد دلار بر سر سفره ضیافت میهمانی آمریکایی ها دعوت شده اند.

این فعال صنعت نفت گفت: ترامپ با آزادسازی بخشی از ذخائر استراتژیک نفت آمریکا قیمت نفت را 10 دلار کاهش داد. در اولین روز ورود به کاخ سفید دستور انتقال تولید نفت و گاز کانادا به پالایشگاه های آمریکا برای قطع خرید نفت از خاورمیانه و عربستان را صادر کرد. حالا دولتمردان صنعت نفت ایران را به امید سرمایه گذاری 200 میلیارد دلاری اروپائی و خارجی معطل نگه داشته اند.

نادریان ادامه داد: با تحریم های جدید آمریکا و جوی که کاخ سفید، سنا، کنگره و خزانه داری آمریکا علیه ایران در حال طراحی هستند، امید به شرکتهای غربی وقت و پتانسیل ایرانیان را هدر می دهد. ایران با امید به شرکتهای غربی راه به جایی نمی برد. امیدواری جناب زنگنه وزیر نفت با 30 سال تجربه در پست وزارت، اختلاف بین اروپا در بازار صنعت نفت ایران با آمریکائی هاست. در حالی که هدف آمریکائیها از تحریم های جدید، این است که شرکتهای اروپائی و حتی آسیایی جرات ورود در صنعت نفت ایران نداشته باشند.