آرشیو سه‌شنبه ۲۰ تیر ۱۳۹۶، شماره ۶۵۴۰
سیاسی
۳

دیگه چه خبر

ادعای روزنامه ترک پیرامون چانه زنی سه جانبه درباره «عفرین»

روزنامه «دیلی صباح» چاپ ترکیه به نقل از مقامات ارشد دیپلمات آنکارا خبر داده است که ایران و روسیه، آماده مذاکره بر سر آینده بخش «عفرین» در سوریه با دولت ترکیه هستند تا کنترل این بخش را که هم اکنون در دست PKK شاخه نظامی YPG است، در ازای چانه زنی بر سر واگذاری بخش های دیگری از سوریه، به ترکیه واگذار کنند.

به گزارش «تابناک»، پیش از این، گزارش های پراکنده اما مهمی در رسانه های ترکیه ای منتشر شده بود که حاکی از آمادگی ارتش ترکیه برای انجام یک عملیات نظامی گسترده برای به دست گیری کنترل این بخش بوده است؛ اما گویا مذاکرات در این باره، به تعویق و تعلیق این عملیات نظامی منجر شده بود. این منابع ادعا کرده اند در هفته آینده، مقامات ارشدی از سه نهاد ترکیه یعنی سازمان اطلاعات ملی، ارتش این کشور و وزارت امور خارجه به تهران سفر خواهند کرد تا با نماینده های ایران و روسیه در مورد آینده بخش عفرین در سوریه مذاکره کنند.

تهیه طرح برای آزادی امریکایی های بازداشت شده در ایران

در ادامه سیاست های ضد ایرانی واشنگتن، تد کروز، سناتور جمهوریخواه قصد دارد هفته دیگر طرحی را به کنگره برای آزادی بدون قید و شرط و بازگشت شهروندان امریکایی بازداشت شده در ایران، ارائه دهد. به گزارش ایسنا، منابع آگاه در سنای امریکا به واشنگتن فری بیکن گفته اند این طرح به علاوه از امریکا و متحدانش که شهروندان زندانی در ایران دارند، می خواهد که یک نیروی ویژه چند ملیتی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات و به کارگیری منابع در جهت آزادی این زندانیان ایجاد کنند. این طرح علاوه بر این از دولت دونالد ترامپ رئیس جمهوری امریکا می خواهد تا آزادی دست کم 6 نفر از امریکایی های بازداشت شده در ایران را در بالاترین سطح اولویت کاری خود قرار دهد.

ادعای محافظت نیروهای ایرانی از امیر قطر

پایگاه خبری امریکایی نیوزویک در گزارشی، بحران قطر را به رغم اختلافات ایران و قطر در سوریه فرصتی استراتژیک برای ایران خوانده است.

به گزارش تابناک، در این گزارش با استناد به اسناد تایید نشده مدعی شده، نیروهای نظامی ایران وظیفه حفاظت از شیخ تمیم بن حمد آل ثانی امیر قطر را برعهده گرفته اند.

پیش از این شبکه خبری العربیه این ادعا را مطرح کرد که مورد تایید هیچ یک از مقامات ایران قرار نگرفت.