آرشیو چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۶، شماره ۲۹۱۵
هنر
۱۴

فیلم «ارادتمند، بهاره، تینا، نازنین» در 2 شورا رد شده

کیانا آذر

این روزها در سینما شاهد خبرهایی با طعم خاص هستیم. در یک سو اظهارات ضدونقیض در رسانه ای اصولگرا نسبت به فیلم های در حال اکران دیده می شود و در دیگرسو سازمان سینمایی در اعلام موضع گیری خود صراحت بیشتری نشان داده است. دکتر ابراهیم داروغه، مدیرکل جدید اداره نظارت و ارزشیابی، در گفت وگوی صریحی با یکی از خبرگزاری ها به واسطه ضرب الاجل وزیر ارشاد درباره تعیین تکلیف فیلم های توقیفی، مواضع خود را علنی کرد. او در بخشی از سخنانش عنوان کرد: «من به عنوان معاون ارزشیابی و نظارت سازمان سینمایی معتقدم بسیاری از فیلم هایی که در این سال ها توقیف شدند، نه مخل امنیت نظام بودند و نه خط قرمزهای اصلی را رد کرده بودند. درحال حاضر هم بر این باورم مهم ترین ارزشی که باید از آن دفاع کنم، قانون جمهوری اسلامی ایران است».

او ادامه داد: «از نظر شورای پروانه نمایش ما و همچنین خود من، سه فیلم «خانه پدری»، «عصبانی نیستم» و «آشغال های دوست داشتنی» قابلیت نمایش دارند».

اما او درباره فیلم «خانه پدری» نظر داد و گفت: «مثلا من با حرفی که فیلم «خانه پدری» می گوید اصلا موافق نیستم و خودم به عنوان یک فرد سنتی مذهبی آن فیلم را اصلا دوست ندارم؛ یعنی نه تنها آن فیلم را نمی پسندم، بلکه اگر مسئولیت سینمایی نداشتم، پس از نمایش حتما درباره آن نقدی می نوشتم و منتقد آن می شدم، ولی به لحاظ قانونی واقعا معتقدم «خانه پدری» مشکلی ندارد و با درنظر گیری رده سنی مشخص می توان آن را به صورت محدود اکران کرد و البته به هرحال طبیعی است که این فیلم پرفروش نخواهد شد، چون آن جنبه هایی از سینما را که انبوه مخاطب بخواهد آن را ببیند ندارد».

او درباره دو فیلم «رستاخیز» و «کاناپه» نیز گفت: «واقعیت این است که این دیگر خارج از توان سازمان و حتی خارج از توان دولت است که تصمیم گیری کند و بحث آن خارج از توان سازمان است چون ما نمی توانیم فتوایی دراین باره صادر کنیم».

وی درباره فیلم کاهانی اظهار کرد: «از آقای کاهانی فقط یک فیلم در کمیته هست و «وقت داریم حالا» اصلا به ما نرسیده است. فیلم «ارادتمند، بهاره، تینا، نازنین» در شورای پروانه نمایش و شورای عالی نمایش رد شده است».