آرشیو چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۶، شماره ۴۸۷۵
ورزش
۹

پایان ریخت و پاش در لیگ چین

تا چند وقت پیش، هر زمان صحبت از لیگ حرفه ای فوتبال چین می شد، اولین موضوعی که به ذهن می رسید، دستمزدها و پرداخت های سرسام آوری بود که از چند سال پیش در فوتبال این کشور رواج پیدا کرده بود و موجب شد، بسیاری از ستاره های سرشنای دنیای فوتبال به خاور دور کوچ کنند، اما هم اکنون و با وضع قوانین جدید و سختگیرانه، این روند تا حدودی کاهش پیدا کرده است.

ماجرا از آنجا شروع شد که سازمان لیگ چین قوانین جدیدی را تصویب کرد که به دنبال آن شرایط تیم ها کاملا عوض شده است. براساس تغییرات جدید صورت گرفته در حال حاضر تعداد بازیکنان خارجی هر تیم از چهار به سه نفر کاهش یافته، برای تیم ها سقف هزینه تعیین شده و اگر تیمی بازیکنی خارجی بخرد باید معادل همان هزینه را به سازمان لیگ بپردازد. به طور مثال، اگر یک باشگاه برای بازیکنی 30 میلیون یورو بپردازد، باید همان مبلغ را به سازمان لیگ بپردازد. موید این مطلب هزینه هایی است که در پنجره نقل و انتقالات نیم فصل لیگ چین هزینه شده است. بنا به گزارش منابع رسمی، در نیم فصل جاری لیگ چین تاکنون 28 میلیون یورو هزینه شده که این رقم از سال 2014 تاکنون بی سابقه بوده است. سال 2015 باشگاه های چینی 70، 5 میلیون یورو هزینه کردند و سال بعد، این رقم به 140 میلیون یورو رسید.

این مساله باعث شده، حتی بازیکنان سرشناس فوتبال شروع به انتقاد کنند. در همین رابطه، لوکاس پودولسکی که اخیرا به تیم ویسل کوبه لیگ ژاپن ملحق شده، اخیرا با انتقاد از نحوه هزینه ها در لیگ چین گفت: لیگ چین هرگز لیگ بزرگی نخواهد شد، زیرا اتفاقاتی که در آنجا می افتد، به هیچ وجه فوتبالی نیست. با دستمزد سالی 15 20 میلیون یورو بازیکنان را اغوا می کنند، اما نحوه مذاکره با هشت نه واسطه، من را یاد فیلم های جنایی می اندازد. به همین خاطر، حاضر شدم به جای ملحق شدن به لیگ چین با دریافت دستمزدی کمتر در ژاپن بازی کنم.