آرشیو دوشنبه ۲ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۷۸
جهان
۶

موشک بالستیک یمن تاسیسات نفتی عربستان را درهم کوبید

تهدید یمنی ها برای حمله به مناطق حیاتی ریاض

مزدوران ائتلاف متجاوز سعودی، چهار تن از اسیران ارتش و کمیته های مردمی یمن در بخش موزع از توابع استان تعز در غرب این کشور را اعدام کردند و ارتش یمن، خیلی سریع به این جنایت واکنش نشان داد. یگان موشکی ارتش و کمیته های مردمی یمن، شنبه شب با یک فروند موشک بالستیک دور برد برکان 2 پالایشگاه های نفت عربستان در استان ینبع را در غرب این کشور در هم کوبیدند. در همین ارتباط، عزیز راشد دستیار سخنگوی ارتش یمن ضمن تاکید بر ضرورت بازدارندگی نظامی قوی برای جلوگیری از تجاوز به یمن، گفت: در صورتی که تجاوز به یمن متوقف نشود، ارتش مناطق حیاتی عربستان را هدف قرار می دهد.

درگیری در یمن ادامه دارد و تجاوز عربستان به این کشور همچنان قربانی می گیرد؛ از یک سو تلفات ناشی از جنگ و از سوی دیگر، تلفات ناشی از وبا که این نیز نتیجه غیرمستقیم جنگ است، یمنی ها را سخت در مضیقه قرار داده است.

براساس آخرین برآوردها، تعداد تلفات ناشی از وبا تا پایان سال 2017 به بیش از 600 هزار نفر می رسد. رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ در پی شیوع گسترده و بی سابقه بیماری وبا در یمن، روز گذشته وارد این کشور شد.

رئیس کمیته بین المللی صلیب سرخ قرار است، در سفر پنج روزه خود به یمن به شهرهای عدن، تعز و صنعا برود.

پیتر ماوریر بدون اشاره به عوامل بروز وبا در یمن گفت: فاجعه بزرگ این است که شیوع بیماری وبا فاجعه انسانی و ساخته بشر است. این یکی از تبعات مستقیم هدف قرار گرفتن زیرساخت های یمن است که به دنبال آن نظام بهداشتی کشور نابود شد.

وی افزود: جلوگیری از مرگ و میر بیشتر در این کشور ممکن است، اما محاصره کشورهای متخاصم علیه یمن باید کاهش یابد و اجازه ورود مواد دارویی و بهداشتی به این کشور داده شود.

گزارش این مقام صلیب سرخ در حالی است که دیده بان حقوق بشر اروپایی خاورمیانه با انتشار گزارشی، از وجود گروه های تروریست مورد حمایت امارات در عدن واقع در جنوب یمن خبر می دهد.

امارات متحده عربی هم پیمان عربستان در حمله به یمن است.

به گزارش الجزیره، دیده بان حقوق بشر هشدار داد، این گونه اقدامات، زندگی مردم یمن را به خطر می اندازد و افراد نسبت به زندگی خود و خانواده هایشان احساس نگرانی می کنند.