آرشیو پنجشنبه ۵ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۸۱
اقتصادی
۴

یک مسئول وزارت راه و شهرسازی: بازپرداخت تسهیلات معادل 80 درصد قیمت مسکن در توان مردم نیست

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی گفت: اینکه در ایران چرا نمی توانیم تا 80 درصد قیمت مسکن تسهیلات به متقاضیان بدهیم به این دلیل است که قدرت بازپرداخت آن در جامعه وجود ندارد.

به گزارش پایگاه خبری وزارت راه و شهرسازی، علی چگنی در پاسخ به این پرسش که آیا برنامه ای برای بانک مسکن تدارک دیده شده تا مردم بتوانند سهل تر از تسهیلات آن بانک استفاده کنند و آیا امکان کاهش مدت انتظار دریافت تسهیلات برای متقاضیان وجود دارد؟ گفت: وزارت راه و شهرسازی در حوزه بازار رهن، تسهیلات رهنی و صندوق پس انداز یکم هم به نرخ و هم به دوره بازپرداخت توجه داشته که اولا نرخ سود را پایین بیاورد و همچنین تلاش کند تا به شرط پایین آمدن نرخ سود بانکی، دوره بازپرداخت را افزایش دهد و در عین حال دوره انتظار وام گیرندگان را نیز کوتاه کند.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن با بیان اینکه، تعیین نرخ سود و کاهش آن از شرایط اقتصاد کلان نیز متاثر است، تاکید کرد: بایستی برنامه کاهش نرخ تورم تداوم یابد تا با برقراری ثبات در اقتصاد کشور، نرخ سود بانکی امکان کاهش داشته باشد، در آن صورت کاهش نرخ سود تسهیلات مسکن نیز امکان پذیر می شود. مسلما کاهش نرخ سود تسهیلات موجب تسهیل بازپرداخت اقساط می شود.چگنی ادامه داد: در کنار کاهش نرخ سود تسهیلات، می توان مدت بازپرداخت را افزایش داد. اگر با همین نرخ ها، مدت بازپرداخت را اضافه کنیم، مصرف کننده در مجموع باید پول بیشتری بپردازد.وی در مورد کاهش دوره انتظار گفت: بایستی توانمندی لازم برای تامین منابع در سیستم بانکی برقرار شود، در غیر این صورت ممکن است، مشابه برنامه های کوتاه مدت دیگر بانک مجبور به استقراض از بانک مرکزی شود. در عین حال دولت نیز باید تا جایی که امکان پذیر است کمک کند. در این میان بایستی به توان و محدودیت های مالی دولت نیز توجه داشت.

مدیرکل دفتر برنامه ریزی و اقتصاد مسکن ادامه داد: بعضی از مدیران و صاحبنظران، مطرح می کنند که مثلا در برخی از کشورها، 80 درصد قیمت خانه را وام می دهند. اینکه در ایران چرا نمی توانیم در این حد، تسهیلات به متقاضیان بدهیم به این دلیل است که قدرت بازپرداخت آن باید در جامعه وجود داشته باشد که براساس شواهد در حال حاضر توانایی تقبل این سقف از افزایش تسهیلات در ایران وجود ندارد.