آرشیو شنبه ۷ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۶۵۵۴
ایران زمین
۱۹

800 واحد تعطیل همدان در دولت یازدهم فعال شد

800 واحد تولیدی راکد و تعطیل شده استان همدان با تدبیر دولت یازدهم و با کمک بانک ها و پرداخت تسهیلات مورد نیاز فعالیت خود را دوباره از سر گرفتند.

محمدناصر نیکبخت استاندار همدان در دومین نشست روسا و هیات نمایندگان اتاق های بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی منطقه شمال غرب کشوردر همدان تاکید کرد: اگر زمینه صادرات برای این واحدها فراهم نشود به طور حتم کالای تولیدی آنها دپو شده و مجدد ورشکست و تعطیل می شوند. واحدهای تولید تنها در صورت داشتن بازار فروش می توانند فعالیت کرده و اقساط و بدهی های خود را به بانک ها بپردازند.

نیکبخت افزود: باید از سرمایه های زیرزمینی دست برداشته و صادرات غیر نفتی را تقویت کرد چون طبق گفته تحلیلگران نفت یک سرمایه نفرین شده است. تنها با مالیات نمی شود وابستگی به درآمد نفتی را کاهش داد چون وصول مالیات نیز در گرو فعال و پویا بودن واحدهای تولیدی است. استاندار همدان لازمه کاهش سهم نفت از صادرات را تقویت حوزه تولید، حمایت از سرمایه گذاران و صادر کنندگان دانست. وی با ذکر اینکه بانک توسعه صادرات یک بانک تخصصی در حوزه صادرات است، بیان کرد: با وجود اینکه شمار این بانک نسبت به سایر بانک ها کمتر است، اما تاثیر این بانک در توسعه اقتصاد و اشتغال بسیار بیشتر از سایر بانک ها است. واحد فولاد ملایر یکی از واحدهای ورشکسته این استان بود تا جایی که یکی از سازمان های دولتی ترانس های آن را در قبال بدهی برداشته بود، اما با وجود بدهی 180 میلیارد تومانی در این دولت مجدد راه اندازی شد.

نیکبخت تاکید کرد: بانک ها بویژه بانک توسعه صادرات، باید تجار و تولیدکنندگان را امیدوار کرده و علاوه بر کمک به آنان، زمینه تسهیل در پرداخت بدهی شان را فراهم کنند که در غیراین صورت نمی توان به وعده های داده شده عمل کرد. گفتنی است، دومین نشست روسا و هیات نمایندگان اتاق های بازرگانی صنایع، معادن و کشاورزی منطقه شمال غرب کشور که شامل ارومیه، اردبیل، تبریز و زنجان است، به میزبانی استان همدان برگزار شد.