آرشیو دوشنبه ۹ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۱۰۶
خودرو
۱۶

رویداد

برنامه ریزی برای افزایش اشتغال در صنعت خودرو

ایسنا: طبق پیش بینی صورت گرفته در سال 1400 اشتغال مستقیم صنعت خودرو به حدود 466 هزار نفر افزایش می یابد. وزارت صنعت، معدن و تجارت اخیرا ویرایش دوم «برنامه راهبردی وزارت صنعت، معدن و تجارت» را منتشر کرد که در آن راهبردهای این وزارتخانه برای توسعه بخش صنعت کشور پیش بینی شده است. بخشی از برنامه راهبردی این وزارتخانه در حوزه صنایع مربوط به «برنامه راهبردی صنعت خودرو» است.

در برنامه راهبردی صنعت خودرو راهکارهایی در زمینه توسعه و گسترش کمی و کیفی صنعت خودرو و قطعه ایران در حوزه های مختلف پیش بینی شده که از جمله آن افزایش میزان اشتغال زایی صنعت خودرو است. در این زمینه در برنامه راهبردی صنعت خودرو پیش بینی شده که میزان اشتغال مستقیم صنعت خودرو و قطعه در سال 1400 به 466 هزار نفر افزایش یابد. این هدف گذاری در حالی است که طبق اعلام وزارت صنعت، معدن و تجارت، صنعت خودرو شامل صنایع خودروسازی و قطعه سازی از اشتغال زاترین صنایع فعال در ایران است.

داخلی سازی خودروهای چینی مقرون به صرفه نیست

دنیای اقتصاد: رئیس هیات مدیره شرکت مدیران خودرو دلیل درگیر نشدن قطعه سازان در قراردادهای تولید خودروهای چینی را تیراژ پایین این محصولات خواند و گفت: درگیر کردن قطعه سازان با تیراژهای فعلی آنان را به واردکننده تبدیل خواهد کرد.

بهرام شریعت در جمع خبرنگاران همچنین اضافه کرد که این الزامات برای قراردادهای جدید است و برای تولیدکنندگان چینی حاضر در ایران نیست. هرچند ما نیز تلاش می کنیم بدون الزام وزارت صنعت به شرط های قراردادهای جدید برسیم و البته امیدواریم شرکت های تازه واردی که این شروط را قبول کرده اند هم به این دستاوردها برسند! وی با بیان این که داشتن تیراژ استاندارد 100 هزار دستگاه برای داخلی سازی ضروری است، گفت: الزامات 40 درصد تولید ساخت داخل با تیراژ اندک محقق نمی شود؛ زیرا قیمت قطعه گرانتر در می آید.شریعت تصریح کرد: تیراژ باید 100 هزار دستگاه شود تا ساخت داخل به صرفه باشد. اگر تیراژ استاندارد نداشته باشیم و سازنده داخلی را درگیر کنیم به دلیل پایین بودن تیراژ قطعه ساز به جای تولید، واردکننده می شود.وی تاکید کرد: درگذشته هم این اتفاق افتاد و قطعه سازان ایرانی تبدیل به واردکننده قطعه از چین شدند. ما باید تحلیل کنیم که چینی های وارد شده به ایران کدام محصولشان را توانستند با تیراژ 50 هزار دستگاه یا حتی 25 هزار دستگاه تولید کنند.