آرشیو دوشنبه ۹ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۹۲۴
سیاست
۷

عراقچی درباره نقض برجام: خودزنی نمی کنیم

سیدعباس عراقچی، معاون وزیر امور خارجه کشورمان شنبه شب بعد از مدت ها در صداوسیما حضور یافت. مهم ترین نکات سخنان عراقچی را در برنامه «نگاه یک» بخوانید:

آنها می خواهند هزینه برهم زدن برجام را به دوش ایران بگذارند یا کاری کنند که ایران خودش از برجام خارج شود اما ایران تا زمانی به برجام پایبند است که از منافع برجام منتفع شود و هرگاه منافعش برای ما کاهش یابد یا از بین برود، از آن خارج می شویم.

ما با اروپایی ها در حقوق بشر اختلاف داریم، در بحث موشکی اختلاف داریم درعین حال در بحث برجام اروپایی ها حمایت می کنند و به همین دلیل ترامپ نتوانسته برجام را از بین ببرد.

اینکه برخی فکر کنند آمریکا هر کاری کرد ما در مقابل باید برجام را پاره کنیم، خودزنی است. واکنش های ما در مقابل همه نوع اقدامی آماده است، اما در زمین دشمن بازی نمی کنیم و خودزنی هم نمی کنیم و با ابزارهایی که در جاهای مختلف داریم واکنش نشان می دهیم.

آنها نتوانستند نقطه ضعفی از پایبندی ایران به برجام بگیرند و از این بابت عصبانی هستند. وزیر خارجه آمریکا موظف است هر سه ماه یک بار گزارش پایبندی را به کنگره دهد و تاکنون هم نتوانستند چیزی پیدا کنند.

ما در برجام یک «عدم اجرا» داریم و یک «عدم اجرای اساسی» که می توان نامش را «نقض برجام» و «نقض فاحش برجام» گذاشت. ممکن است گاهی نقضی صورت بگیرد اما چیزی نباشد که کشورها از برجام خارج شوند مانند تاخیر چندروزه در وظایف.

در برجام رئیس جمهور آمریکا متعهد شده که تحریم ها را هر چهار ماه یک بار ساقط کند، که اگر نکند، این تحریم ها بازمی گردد و «نقض فاحش» برجام است. ترامپ دو بار با این مسئله مواجه شده و آن را ساقط کرده؛ بنابراین تحریمی بازنگشته است که نقض فاحش برجام محسوب شود..

بعضی از رسانه ها تعبیر سخنگوی وزارت خارجه آمریکا که گفته بود «پرتاب ماهواره بر ناسازگار با قطع نامه است» را به «نقض قطع نامه» ترجمه کردند که اشتباه است.