آرشیو دوشنبه ۹ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۸۴
ایران
۱۵
یادداشت

خوشبینی به طرح آب های ژرف در کرمان

دکتر محمدرضا پورابراهیمی

استان کرمان بیش از 18 سال درگیر خشکسالی خانمان سوزی است که صدها روستا را نابود و هزاران خانوار روستایی را روانه حاشیه شهرهای بزرگ و کوچک کرده است. در استانی کویری مانند کرمان، آب طلاست و این درحالی است که متاسفانه اکنون 70 درصد از آب اختصاص داده شده به کشاورزی که 90 درصد از آب های استحصالی در استان کرمان است، هدر می رود. متاسفانه سطح آب های زیرزمینی در برخی دشت های کرمان تا هفت متر کاهش یافته و خشکسالی مهم ترین معضل و مشکلی شده که کرمان با آن مواجه است.

از آنجا که کرمان در فلات مرکزی و منطقه خشک ایران قرار داشته و از منابع آبی سطحی و غیرسطحی چندانی برخوردار نیست و از سویی بی آبی روز به روز بر مشکلات این استان اضافه می کند، درصدد برآمدیم که از آب های ژرف بهره ببریم. اما دست یافتن به آب های ژرف، کار ساده ای نیست و نیاز به یک طرح مطالعاتی علمی و دقیق دارد، از همین رو پیشنهاد داده ایم که گروهی از محققان و استادان دانشگاه های کشور با تشکیل کمیته ای زیر نظر وزارت نیرو، روی این طرح کار کنند که این امر بزودی محقق خواهد شد. موضوع استفاده از آب های ژرف هم اکنون در دنیا نیز مطرح شده و ظاهرا برخی کشورها به نتایج مثبتی هم در این زمینه رسیده اند. اما دستیابی به این آب ها، کار آسانی نیست و مواردی همچون نقاطی که می توان در آن به آب ژرف رسید، هزینه این عملیات و این که این هزینه (نسبت به سایر طرح ها همچون انتقال آب) به صرفه اقتصادی است یا نه؟ از جمله مواردی است که در این طرح جامع تحقیقاتی باید مورد بررسی قرار گیرد.

در واقع طرح استفاده از آب های ژرف برای اولین بار در کشور در استان کرمان مورد توجه قرار گرفته و وزیر نیرو نیز حمایت خود را از اجرای آن اعلام کرده و قول مساعد برای حمایت از این طرح داده است.

البته تا آنجا که مطلع هستیم مدتی پیش در پژوهشکده ای در استان فارس مطالعاتی روی آب های ژرف صورت گرفته، اما این که محققان این پژوهشکده به چه نتایجی رسیده اند، اطلاعی نداریم. در هر روی ما به این طرح خوشبین و امیدوار هستیم تا بتوانیم با کمک و حمایت وزارت نیرو آن را اجرایی کرده و مشکل کم آبی و بی آبی کرمان را رفع کنیم.

* نماینده کرمان در مجلس