آرشیو دوشنبه ۹ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۸۴
ایران
۱۵

کاهش 80 درصدی قاچاق سوخت در خراسان رضوی

رئیس کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی گفت: با اقدامات گسترده ای که در سالیان اخیر انجام شده، قاچاق سوخت در استان نسبت به سال 92 بیش از 80 درصد کاهش یافته است.

محمدابراهیم افشاری، دیروز در گفت وگو با ایرنا افزود: از این محل جلوی خروج صدها میلیارد تومان از کشور گرفته شد.

وی عنوان کرد: امروز قاچاق در سطح استان بسیار کاهش یافته، اما هنوز مواردی بویژه در مرز دوغارون وجود دارد که در قالب جاسازی در بارهای مجاز یا باک اضافه صورت می گیرد و برای مقابله با آن تشدید اقدامات برنامه ریزی شده است. افشاری با بیان این که در سال 92 حجم سوختی که از کشور قاچاق می شد، معادل شش میلیارد دلار برآورد می شد، اظهار کرد: از آن زمان تا پایان سال 95 با اقدامات اصلاحی که در رویه ها، روش ها و نیز ساماندهی تخصیص سوخت صورت گرفت، قاچاق روند کاهشی یافت و در سال 95 به 500 میلیون دلار رسید که به طور کلی حدود 5 درصد از این حجم قاچاق مربوط به خراسان رضوی است.

رئیس کمیسیون برنامه ریزی، هماهنگی و نظارت بر مبارزه با قاچاق کالا و ارز خراسان رضوی با بیان این که از گذشته عمده قاچاق سوخت استان از مرز افغانستان بوده است، گفت: از جمله اقدامات خوبی که در استان انجام و پایه ای برای کل کشور شد طرح صدور سوخت از طریق مرزنشینان به افغانستان بود.

افشاری با اشاره به این که مصوبه هیات وزیران برای تخصیص سوخت به مرزنشینان سال 92 مصوب شد، افزود: این مصوبه از سال 94 در استان اجرایی شده و اجرای آن همچنان ادامه دارد.

وی تصریح کرد: بر این اساس سهمیه ای از سوخت تعیین و با نرخ پایین تری در اختیار تشکل های مرزنشین قرار گرفته تا با فروش آن به کشور همسایه از مسیر قانونی، بخشی از نیاز آنان را تامین کنند که درآمد حاصل از آن بین 18 هزار خانوار ساکن مناطق مرزی توزیع شده و تاثیر خوبی نیز در کاهش قاچاق سوخت دارد.