آرشیو دوشنبه ۹ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۸۴
انرژی
۸

4 سال مذاکره بی نتیجه برای فرزاد B

چهار سال فعالیت دولت یازدهم در صنعت نفت زمانی طولانی بود که درخصوص میدان مشترک فرزاد B به مذاکره با هندی ها گذشت. مذاکرات طولانی ایران با هندی ها بر سر چگونگی توسعه فرزاد B درحالی بود که عربستان تولید گاز را از این مخزن مشترک آغاز کرده بود.

به گزارش تسنیم، در حالی که عربستان از مخزن مشترک «فرزاد B» تولید گاز دارد، ایران هنوز فعالیت های عملی برای توسعه این میدان مشترک را آغاز نکرده است. در سمت ایران امضای قرارداد اولیه اکتشاف و توسعه فرزاد B با کنسرسیومی متشکل از سه شرکت دولتی هند به سال 2000 میلادی بازمی گردد؛ اما این قرارداد تنها در بخش اکتشاف اجرایی شد و در بخش توسعه هیچ اقدامی برای برداشت منابع گازی این میدان نشد.

در طول بیش از 17 سال، بارها درخصوص توسعه این میدان با شرکت های هندی مذاکره شده، اما سال ها تعلل ایران و وقت کشی هندی ها تا امروز فقط به عقب افتادگی ایران در برداشت از این مخزن مشترک گازی منجر شده است.

رکن الدین جوادی، مدیرعامل وقت شرکت ملی نفت ایران در تاریخ پنجم بهمن 92 از مرحله نهایی مذاکرات با سرمایه گذار (شرکت های هندی) در میدان فرزاد Bخبر داده بود. این مذاکرات در طول چهار سال دولت یازدهم ادامه پیدا کرده و همچنان بی نتیجه مانده است.