آرشیو دوشنبه ۹ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۸۴
ورزش ایران
۱۰

قصه تکراری بسکتبال قاره کهن با تبعه کردن خارجی ها

آمریکایی هایی که در آسیا بازی می کنند

بسکتبال در آسیا به همان روش چند سال اخیر دنبال می شود و تیم های ملی قاره کهن به استثنای چین، با نزدیک شدن به رقابت های آسیایی، تغییراتی در سطح و شکل خود ایجاد می کنند. این تیم ها به دلیل ضعف جسمانی و کمبود منابع انسانی برای ورزشی مانند بسکتبال که حضور در آن به فاکتورهای مختلفی ازجمله قد نیازمند است همواره سعی می کنند کمبودهای خود را با تبعه کردن بازیکنان خارجی جبران کنند.

در حال حاضر و هر روز که به رقابت های بسکتبال آسیا کاپ در بیروت نزدیک می شویم (17 مرداد) تیم ها مشغول یارگیری برای این بازی ها هستند. آسیا کاپ رقابت های انتخابی المپیک یا بازی های گزینشی جام جهانی نیست، اما در مسیر تیم ها برای حضور آنها در این دو عرصه بزرگ قرار دارد و باید در سطح بازی های آسیا کاپ به آن نگریست.

با توجه به افزایش سهمیه آسیا و اقیانوسیه در بازی های جهانی و میزبانی چین، هفت تیم از آسیا به جام جهانی می روند که برای نخستین بار سال 2019 با 32 تیم برگزار می شود. رقابت های انتخابی جام جهانی بسکتبال از پاییز آینده آغاز می شود.

آسیاکاپ برای نخستین دوره در بیروت برگزار می شود و تیم های آسیایی بازهم در برنامه های کوتاه مدت و مقطعی، سراغ تغییر تابعیت دادن به بازیکنان خارجی رفته اند. در فاصله 11 روزه تا مسابقات، چین تایپه و فیلیپین بدون بازیکنان آمریکایی قدیمی خود به بیروت می روند. تیم اردن امسال به جای دار تاکر از کوین ویر گارد آمریکایی استفاده می کند و لبنان هم نورول پله آمریکایی را در موقعیت بازی پنج به خدمت گرفته است. دماریو میفیلد، بازیکن خارجی عراق در جام ویلیام جونز بود که میان پنج بازیکن برتر مسابقات هم جای گرفت؛ هر چند سایت فدراسیون جهانی بسکتبال (فیبا) از بازگشت کوین گلووی به ترکیب تیم ملی عراق خبر داده است و مشخص نیست در نهایت کدام بازیکن همراه عراق به آسیاکاپ می آید.

تیم ملی سوریه ایوان تودورویچ مونته نگرویی را تبعه کرده است که با 214 سانتی متر قد زیر حلقه به این تیم کمک می کند و تیم ملی قطر سمی مونروئه، فوروارد آمریکایی را تبعه کرده است. تیم ملی ژاپن 12 بازیکن نهایی خود را با حضور ایرا براون آمریکایی اعلام کرد.