آرشیو دوشنبه ۱۶ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۸۹۰
صفحه آخر
۲۰
نگاه روز

رشد اقتصادی به معنای افزایش اشتغال نیست

دکتر محمدقلی میناوند

این روزها آمارهایی از سوی دولت عنوان می شود که رشد اقتصادی دو رقمی شده و شرایط اقتصادی بهبود یافته است اما معنا و مفهوم رشد اقتصادی برای عامه مردم روشن نیست. زمانی که دولت ها عنوان می کنند رشد اقتصادی بالا رفته نمایانگر شرایط مطلوب اقتصادی نیست بلکه نشان می دهد هزینه ها زیاد شده است. اکنون نقدینگی در کشور حدود 1300 هزار میلیارد تومان است که با این رقم حتما رشد اقتصادی دو رقمی حادث خواهد شد.

اصولا رشد اقتصادی یک متغیر سیاسی است و کاری با مردم ندارد و نشان دهنده رفاه و آسایش و تولید و اشتغال و پیشرفت فناوری نیست. به بیان بهتر می توان گفت نوعی متغیر است که دولتمردان می توانند روی آن تمرکز کنند و بگویند ما از چنان قدرتی برخوردار هستیم که می توانیم اقتصاد را به این سمت و سو هدایت کنیم.

بنابراین بستگی دارد که ما چه هدفی را دنبال کنیم. اگر هدف تولید و اشتغال است ربطی به رشد اقتصادی ندارد. رشد اقتصادی معنای رشد اشتغال نبوده بیشتر نشانگر این است که مصرف و هزینه ها و مهم تر از آن نقدینگی رشد داشته است. در این شرایط هرچه مصرف بیشتر شود نقدینگی هم بالاتر رفته و رشد اقتصادی را ایجاد می کند. اگر بخواهم این موضوع را عامیانه تر بیان کنم باید گفت که هرقدر نقدینگی زیاد شود رشد اقتصادی بالا می رود و دولت می تواند آن را به عنوان یک دستاورد اقتصادی برای خود به حساب بیاورد. از جمله مولفه های موثر در رشد اقتصادی هزینه های فرهنگی، آموزشی، نظامی و هزینه های بروکراسی، عدم کارایی و سوءمدیریت است که هرکدام اثر جداگانه ای روی رشد اقتصادی دارند و ایفاکننده نقش مهمی هستند.

* اقتصاددان