آرشیو سه‌شنبه ۱۷ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۹۳۱
سیاست
۷

مدیرکل سیاسی وزارت کشور خبر داد: واگذاری زمین عیدگاه به اهل سنت

پایگاه اطلاع رسانی وزارت کشور: مدیرکل سیاسی وزارت کشور روز گذشته در همایش «حقوق بشر؛ مسئولیت همگانی»، درباره حقوق اقلیت های دینی و آزادی در پایبندی به عقاید دینی و عمل به شعایر آن در نظام جمهوری اسلامی ایران، گفت: «در گستره ایران برای مسیحیان با جمعیت حدود 120 هزار نفر دارای 250 کلیسا (هر 400 نفر یک کلیسا) و برای یهودیان 80 کنیسه با جمعیت حدودا هفت هزار نفر وجود دارد؛ یعنی به ازای هر 90 نفر، یک کنیسه وجود دارد. به ازای هر 500 نفر از هم وطنان اهل سنت یک مسجد وجود دارد. همچنین در کل کشور حدود 60 هزار مسجد اهل تشیع وجود دارد که به ازای هر هزارو 100 نفر یک مسجد اختصاص دارد».

محمدامین رضازاده در زمینه حقوق فرهنگی و اجتماعی اقلیت های دینی، عنوان کرد: «بر اساس قانون احزاب، انجمن های اقلیت های دینی تاسیس می شوند که به مسائل فرهنگی، اجتماعی و عبادی اقلیت های دینی می پردازند و تاکنون 57 انجمن اقلیت دینی از کمیسیون ماده 10 احزاب مجوز فعالیت گرفته اند. چندین دوره گفت وگوی بین دینی با محور همزیستی مسالمت آمیز یعنی گفت وگو با مسیحیان کاتولیک، گفت وگو با مسیحیان پروتستان و ارتدکس و گفت وگو با ارامنه ایران تحت عنوان «همزیستی مسالمت آمیز مسلمانان و مسیحیان ارمنی»

همه ساله از سوی وزارت ارشاد و سازمان فرهنگ و ارتباطات برگزار می شود». او ادامه داد: «برای اولین بار در تاریخ جمهوری اسلامی ایران، یک سفیر کرد اهل سنت منصوب شد. زمین عیدگاه که مطالبه قدیمی هم وطنان اهل سنت در استان سیستان و بلوچستان بود، در دولت حسن روحانی به آنها واگذار شد. ایجاد دستیاری ویژه امور اقوام و اقلیت های دینی و مذاهب در دولت یازدهم، زمینه ساز تعامل و تفاهم بیشتر قوه مجریه و گروه های قومی، دینی و مذهبی را فراهم کرد و مطالبات اقوام و مذاهب رساتر و سریع تر به مسئولان اجرائی کشور منتقل شد. در مناصب اجرائی تقنینی نیز از هم وطنانمان از گروه های قومی و مذهبی استفاده شده است. به عنوان نمونه، در هیئت رئیسه مجلس قبلی آقای عثمانی از هم وطنان کرد اهل سنت، دبیر شورای عالی امنیت ملی، دریادار شمخانی از هم وطنان عرب خوزستان و همچنین تعدادی از وزرای کابینه از اقوام کرد و ترک بوده اند».