آرشیو چهارشنبه ۱۸ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۹۳۲
جهان
۸

کانادا صادرات تسلیحات به عربستان سعودی را بررسی می کند

بایکوت مهم ترین خریدار

دولت کانادا سرگرم بررسی این مسئله است که آیا زره پوش های ساخت این کشور در عملیات نیروهای امنیتی سعودی علیه شهروندان شیعه سعودی استفاده شده اند یا خیر؛ چراکه نهادهای حقوق بشری خواستار قطع صدور جنگ افزار به ریاض شده اند. به گزارش دویچه وله، درباره این ماجرا تصاویری در شبکه های اجتماعی منتشر شد که برخورد نیروهای مجهز به خودروهای زره پوش در عملیات مقابله با ناآرامی های شهر شیعه نشین «قطیف» در شرق عربستان را نشان می دهد.

نشریه کانادایی «گلوب اندمیل» با انتشار گزارشی نوشت که این زره پوش ها در کانادا تولید شده اند و از اقلام صادراتی این کشور هستند. این گزارش واکنش فعالان حقوق بشری در کانادا را برانگیخت و رئیس یک سازمان غیردولتی کانادایی از «نشانی هشدارآمیز» سخن گفته و خواستار توقف صادرات تسلیحاتی از این کشور به عربستان سعودی شده است.

به گفته سخنگوی وزارت خارجه کانادا، دولت این کشور این مسئله را برای ریاض روشن کرده که عملیات امنیتی نیروهای سعودی در شرق عربستان باید مطابق با قوانین و حقوق بین المللی اقوام انجام گرفته باشند.

این سخنگو می گوید اگر مشخص شود که از صادرات کانادا برای نقض شدید حقوق بشر استفاده شده است، وزارت خارجه این کشور اقدامات لازم را در واکنش به این مسئله انجام خواهد داد.

طبق گزارش ها، زره پوش هایی که در تصاویر منتشرشده در شبکه های اجتماعی دیده می شوند، از نوع Gurkha RPV هستند که از سوی شرکتی کانادایی در نزدیکی تورنتو تولید می شوند.

کانادا از دهه 90 میلادی به این سو خودروهای زره پوش به عربستان سعودی صادر می کند. بین سال های 1993 و 2015 میلادی دوهزارو 900 خودروی زره پوش به ارزش نزدیک به 2،5 میلیارد دلار کانادا به عربستان فروخته شد. عربستان سعودی از مهم ترین خریداران تسلیحات ساخت کانادا محسوب می شود. 20 درصد از صادرات تسلیحاتی کانادا به ریاض اختصاص دارد.