آرشیو پنجشنبه ۲۶ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۶۵۷۱
فرهنگ و هنر
۲۲

پایان تحریم یک ساز

جواد مجابی

مستند دف بی اغراق یکی از فیلم های درجه یک هنری به شمار می آید. این فیلم در عین پرداخت هنرمندانه به موسیقی از ساختارخوبی هم برخوردار است. از سوی دیگر آقای بیژن کامکارهم اطلاعات بسیارخوبی در این مستند درباره ساز دف و تاریخچه آن به مخاطبان ارائه می دهد. دف از جمله سازهایی است که در فضای فرهنگی ایران، متداول بوده و به واسطه ناملایمات زمانه در کردستان پناه می گیرد. دف سازی ایرانی است که در کنار تنبور و سایر سازها پیشینه ای کهن دارد، تا جایی که من می دانم نخستین مرتبه ای که از ساز دف سخن گفته شده یکی از سروده های رودکی است. رودکی در شماتت یکی از شاعران می گوید: «آن خر پدرت به دشت خاشاک زدی/ مامات دف دورویه چالاک زدی/ آن بر سر گورها تبارک خواندی /وین بر در خانه ها تبوراک زدی» در مصرع آخر کلمه«تبوراک» لغت دیگری ازهمان دف است. درباره ماجرای تحریف موسیقی هم می توان قدری فکر کرد؛ تحریم موسیقی از گذشته وجود داشته اما مردم تن به آن نمی دهند. دف را می توان تنها سازی دانست که به نوعی تحریم از آن برداشته شده است، شاید به همین دلیل است که توانسته در خانقاه ها و تکایا مورد استفاده قرار بگیرد. خیلی خوشحالم برای دف که از ایران فرهنگی آمده و در کردستان پناه گرفته و دوباره به همت یکی از فرزندان خوب کردستان به ایران بازگشته است.