آرشیو پنجشنبه ۲۶ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۲۱۶۹۹
صفحه آخر
۱۲

با تحویل آخرین محموله سلاح، جنگ شبه نظامیان فارک و کوبا تمام شد

رئیس جمهوری کلمبیا اعلام کرد که نبرد 50 ساله با چریک های فارک همزمان با ذوب آخرین محموله تسلیحات منهدم شده این چریک ها، بالاخره تمام شد.

سرویس خارجی- فارک در سال 1964 از خیزش روستاییانی که به دنبال حقوق و مزیت های بیشتر بودند، شکل گرفت و حالا بعد از امضای توافقنامه صلح در سال گذشته میلادی میان دولت و چریک های فارک، اعضای سابق آن در 26 اردوگاه «خاص» زندگی می کنند. کمیته بین المللی صلیب سرخ اعلام کرده روز سه شنبه24 مرداد این گروه چریکی 24 کودک سرباز را که هنوز در کنار این چریک ها فعال بودند، بازگرداندند. 88 تن دیگر نیز که با این گروه چریکی بودند، به دولت کلمبیا تحویل داده شدند.

چریک های چپ گرای فارک گفته اند که در اول سپتامبر 2017 (10 شهریور ماه) رسما به یک حزب سیاسی بدل می شوند. روز سه شنبه اما طی مراسمی چریک های عضو این گروه آخرین سلاح های خود را تحویل داده و عملا به جنگ داخلی 50 کلمبیا پایان دادند.

«خوآن مانوئل سانتوس»، رئیس جمهوری کلمبیا در این مراسم گفت: «با انهدام این محموله تسلیحات، نبرد پنج دهه ای دولت با چریک های مسلح انقلابی کلمبیا موسوم به فارک تمام شد و دور جدیدی از زندگی و حیات در کشور آغاز شده است. این یک لحظه تاریخی واقعی در کشور است. ما 198 سال است که یک جمهوری هستیم. هرگز با چنین درگیری بلندمدتی روبه رو نبودیم و امروز این نبرد آخرین نفس هایش را کشید.»

«ایوان مارکز»، از رهبران ارشد فارک نیز در مراسم روز سه شنبه گفت: «به زودی کنگره ای را برای حزب سیاسی جدیدی تشکیل می دهیم که «نیروهای انقلابی آلترناتیو کلمبیا» نام دارد. ما نمی خواهیم گذشته را فراموش کنیم. ما آن را با خود داریم و به نیروی انقلابی بودن نیز ادامه می دهیم.»

گفتنی است هنوز مسئله «اجرا شدن یا نشدن عدالت» برای اقداماتی که این چریک ها در دوران نبرد انجام داده اند، مطرح است و شمار زیادی از مردم کلمبیا خواستار محاکمه آنها هستند. براساس توافق امضا شده، مجازات بدون حبس برای چریک ها و سربازانی در نظر گرفته شده که مرتکب جنایت شدند و باید به قربانیان غرامت پرداخت کرده و قول دهند تا خشونت را برای همیشه کنار بگذارند.