آرشیو شنبه ۲۸ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۹۰۰
ایران
۱۵

سیب زمینی اردبیل؛ به کام دلالان

دومین استان تولیدکننده سیب زمینی کشور بازار خوشایندی برای محصول خود رقم نزده است و کشاورزان اردبیلی همچنان به واسطه این نابسامانی شاهد دورریز محصولات خود هستند.

به گزارش مهر، سالانه 750 هزار تن سیب زمینی در اردبیل تولید می شود که با وجود سابقه و کیفیت تولید تا به امروز بازار مطلوبی برای این محصول تدارک دیده نشده و همچنان دلالان سود اصلی را می برند.

در همین حال، فصل برداشت سیب زمینی که از راه می رسد افسوس است و امیدواری برای بهبود اوضاع. کشاورزان منتظر تغییر شرایط بازار و حمایت هستند. اما در سال زراعی جاری همچنان معتقدند گران تولید می کنند و ارزان می فروشند و در این میان تنها جیب دلالان را پرکرده اند. بهنام بایرامی یکی از سیب زمینی کاران اردبیلی دراین باره تصریح کرد: در وضعیت فعلی، فروش ما زیر قیمت هزینه تمام شده تولید است و متاسفانه هر پیشنهادی به دستگاه های متولی، بی پاسخ مانده است.

وی درخصوص خرید تضمینی سیب زمینی اضافه کرد: سال گذشته نرخ خرید 300 تومان برای هر کیلو و امسال حدود 400 تومان اعلام شده اما این نرخ به هیچ عنوان برای کشاورز نفعی ندارد.

به گفته کشاورز اردبیلی در وضعیت فعلی دلالان به مزارع مراجعه کرده و محصول را با نرخ اندک خریداری و با نرخ گزاف به کارخانه ها به فروش می رسانند. حتی از ترکیه، جمهوری آذربایجان و آلمان برای تهیه سیب زمینی اردبیل مراجعه می شود، اما در این میان سود فروش، نصیب دلالان شده و کشاورزان سهمی ندارند.

وی تاکید کرد: ما از جهاد کشاورزی استان درخواست کردیم زمینه ای فراهم شود تا ناظران کارخانه ها به صورت مستقیم در مزارع حاضر شوند و ما بدون واسطه سیب زمینی را به کارخانه ها بفروشیم که فعلا این خواسته محقق نشده است. نماینده مردم اردبیل، نیر، نمین و سرعین در مجلس اظهار کرد: تولید سیب زمینی اردبیل با فروش آن تناسبی ندارد و سیب زمینی به نصف قیمت تمام شده به فروش می رسد.

محمد فیضی تصریح کرد: با وجود این که سیب زمینی اردبیل جزو تولیدات شاخص کشاورزی این استان است، اما مشکلات فروش موجب شده اغلب تولیدکنندگان متضرر شوند.