آرشیو شنبه ۲۸ امرداد ۱۳۹۶، شماره ۴۹۰۰
سیاسی
۲

خون تازه در رگ های مثلث ایران، روسیه و ترکیه

همزمان با پایان سفر سه روزه رئیس ستادکل نیروهای مسلح به آنکارا، رسانه ها از سفر رجب طیب اردوغان، رئیس جمهور ترکیه به ایران در آینده نزدیک خبر دادند و این نشان می دهد دو کشور در مسیر گسترش روابط و حل برخی اختلافات در مورد مسائل منطقه ای در حرکتند.

به گزارش خبرگزاری صداوسیما، سفر اردوغان به تهران در 20 شهریور انجام خواهد شد و رئیس جمهور ترکیه در راس هیاتی عالی رتبه به ایران می آید.

در همین حال، خبرگزاری ترند جمهوری آذربایجان هم به نقل از رسانه های ترکیه از احتمال برگزاری یک عملیات نظامی مشترک بین ایران، روسیه و ترکیه در سوریه خبر داده و نوشته است: این عملیات نظامی مشترک در شهر ادلب برگزار خواهد شد و قرار است ایران و روسیه عملیاتی را در جنوب این منطقه و همزمان ترکیه نیز عملیاتی را در بخش شمالی این منطقه برگزار کند. به گزارش فارس، گفته می شود نیروهای روسیه هم اکنون در روستاهای «مراداخ» و «خلفایا» در استان ادلب حضور دارند. براساس این گزارش، تاریخ دقیقی برای شروع این عملیات اعلام نشده است.

محورهای دیدارهای باقری

انتشار این اخبار در حالی است که سردار سرلشکر محمد باقری، رئیس ستادکل نیروهای مسلح هفته پیش طی سفر سه روزه ای که به ترکیه داشت با چهار مقام عالی رتبه نظامی و سیاسی این کشور دیدار کرد. در این دیدارها سوریه، کردستان عراق و مرزهای مشترک در صدر گفت وگوها بود.

سرلشکر باقری در پایان سفر سه روزه به ترکیه در گفت وگو با خبرگزاری صدا و سیما، گفت: روابط دفاعی ایران به سبب وجود مشترکات مرزی باید توسعه یابد. وی ادامه داد: در دیدارهایی که با رئیس جمهور و فرماندهان عالی رتبه ارتش ترکیه داشتیم، درخصوص امنیت مرزهای مشترک و مقابله با تروریست ها و تحولات سوریه و عراق با یکدیگر گفت وگو کردیم. رئیس ستاد کل نیروهای مسلح افزود: در دیدار با فرماندهان نظامی ترکیه درخصوص تاثیرات منفی حضور ابرقدرت ها در منطقه و وابستگی گروه های تروریستی از جمله داعش به استکبار جهانی اتفاق نظر داشتیم. باقری اظهار کرد: برای من جالب بود که این دیدگاه را مقامات ترک هم داشتند و معتقد بودند که چنانچه همکاری و هماهنگی نزدیک تری میان مسئولان نظامی و امنیتی دو کشور برقرار شود، بسیاری از این مشکلات حل خواهد شد.